FESTIVAL | QUEER-O-KLUB | RJEČNIK | VODIČ

Svaka će osoba vidjeti potpuno jedinstven performans!

objavljeno:

21. 04. 2011.
Svaka će osoba vidjeti potpuno jedinstven performans!

Intervju: Federico Bomba, dramaturg i redatelj Sineglossa tima

Razgovarao: Marino Čajdo


Jedan od vizualno izazovnih performansa na ovogodišnjem Queer Zagreb festivalu, ‘Remember Me’, pripremila je skupina Sineglossa iz Italije svojom modernom vizijom antičke priče o Eneji, borcem pod Trojom i Didoni, kraljici Kartage koju susreće na putovanju kući, započinje strastvenu vezu, no prekida radi nastavka putovanja koje će ga u konačnici dovesti do Rima; dok će u svojoj boli Didona počiniti samoubojstvo na lomači svih materijalnih stvari koje su Eneju i njegovim trupama pripadali.

Evocirajući ovaj antički mit, kombinirajući ga s elementima istoimene klasične opere Henryja Purcella, gledatelji će svjedočiti unikatnoj viziji raspleta ove tragične ljubavi – sjedinjenju tijela aktera u dvospolca, ni muškarca niti ženu, stvorenje izvan ikakvih distinkcija seksualnosti i roda kada je u pitanju Ljubav muškarca i žene.

‘Remember Me’ možete pogledati u petak, 29. travnja u Zagrebačkom kazalištu mladih.

 


 

Bez obzira na rod, nema razlika kada se nosimo s gubitkom

Kako ste se odlučili invocirati antičku priču Didone i Eneje i u nju ukomponirati klasične elemente opere Henryja Purcella?

U Sineglossi uvijek koristimo Mit da govorimo o suvremenom. Zapravo je lakše, jer je većina publike upoznata s detaljima koji se tiču karaktera i povijesti likova. Nema potrebe da objašnjavamo pozadinske priče što nam omogućava da se fokusiramo na teme koje nas uistinu interesiraju. Didona i Eneja su zapravo sredstvo kojim smo odlučili govoriti o vezi koja izgara.

Kroz kakve fizičke transformacije performeri, odnosno Didona i Eneja, prolaze tijekom nastupa?

Performeri se tope u metaforičkoj vatri, do trenutka kada se iz njih ispoljava hermafrodit. Gledatelj može osjetiti da su negdje na pozornici, no svjedoči samo njihovim odrazima dok se polagano nameću jedno drugome kako bi se sjedinili u jednom, kombiniranih karakteristika, tijelu.

Što se s njima događa, postaju li uistinu jedno ili nestaju u svojoj boli?

Čine oboje, nestaju poput duhova, poput produkta mašte gledatelja netom po sjedinjenju. Takvo što ne postoji u stvarnom životu, sve je samo halucinacija, vizija što je plamen želje mogao učiniti da je Eneja odabrao osobnu satisfakciju umjesto duga društvu, odnosno, da je odabrao ostati s osobom koju voli umjesto da ode i potom osnuje Rim.

Zbog čega muškarac u izvedbi pjeva ono što u operi izvorno čini žena, Didona?

Stavili smo se u stanje Didone i Eneje i odlučili promijeniti njihovu priču. Tijekom performansa konstantno pokazujemo tijelo Didone i čujemo glas Eneje, kako da proživljavaju iste emocije iako su daleko jedno od drugog. Postavljamo pitanje: što da je Eneja, putujući brodom da pokori Italiju, shvatio da čini pogrešku? Kako bi izgledalo da on, umjesto Didone, viče “Zapamti me!” ljubavi koju je ostavio u Kartagi. I on je samo ljudsko biće, a mi pretpostavljamo da je pjevao iste stihove simultano s njom. Bez obzira na rod, nema razlika kada se nosimo s gubitkom.

Ljubavne afere i sretni završetci

Pretpostavljam da scena, uključujući i rekvizite, ima veliku ulogu, posebno motiv lampe. Didona se, naime, spaljuje…

Upravo tako, vatra je jedan od osnovnih elemenata koje smo htjeli od početka, jer veza bez plamena i izgaranja je nešto drugo, nešto što nije ljubavni odnos. Mit Didone i Eneje se ruši pod vatrom, i to smo slijedili.

Koliko je sama scena važna, stakla i promijene svijetla i sjene u stvaranju optičkih iluzija?

Sineglossa često radi s odrazima: prisutnost ljudskih bića na sceni koji uvijek izmiču potpunoj kontroli oka publike, što je veliki izazov za performere. Isto tako, radi se izvedbi uživo, bez ikakvih snimki što je fundamentalna karakteristika našeg rada. Likovi postoje u istom vremenu i prostoru kao i publika, samo se njihove pojave izmjenjuju kako se izmjenjuju izvori svjetla.

Refleksije koje koristimo su duboke i osobne te te ovisi o očima promatrača i njihove pozicije koje će tijelo i u kojem položaju gledati. Zbog položaja izvora svjetla svaka će osoba vidjeti potpuno jedinstven performans u svojim očima, čak i osobe koje sjede jedna pored druge! Biti će to samo djelomično iskustvo odvojeno od ostatka publike, no ipak jedinstveno.

Suicid i smrt čest su motiv u antičkim predlošcima. Mislite li da je suicid tada imao veći kulturološki utjecaj, do toga da bi bio razumno rješenje za kraj tragične ljubavi?

Mislim da suicid nikada nije pametna solucija. Što da, na primjer i sasvim slučajno, postoji život nakon ovoga kojeg trenutno živimo? Značilo bi to za osobu koja čini samoubojstvo da mora krenuti iz početka, prolaziti kroz ista teška razdoblja života poput adolescencije, a to bi uistinu bila šteta. Svakom bih prijatelju, posebno onome koji proživljava tragičnu ljubavnu priču, preporučio da iznađe načina kako se nositi s njom u sadašnjem životu, bez obzira na bol. Ako ništa, ovo je moj osobni izgovor zašto ne počiniti suicid!

Što se tiče drugog dijela pitanja, ne mislim da postoji prevelika razlika između ondašnjeg i današnjeg vremena. Mislim da se sve svodi na osobu koja čini suicid: ukoliko je moćna, bogata, poznata i zgodna utjecaj će biti enorman, jer će se ljudi pitati zašto bi takva osoba mrzila svoj život. Ukoliko je beskućnik, nitko ne bi bio iznenađen jer bi opravdanje pronašli u pretpostavci mizernog života kojeg je vodio. Suicidi uspješnih osoba, poput naše Didone kraljice Katarge, uvijek tjeraju ljude da propitkuju svoje živote. Odjednom postajemo svjesni kako nitko nije siguran od njega.

S obzirom na kraj performansa, možemo li reći da ova verzija njihove priče ima sretan, ili barem sretniji kraj?

Ne postoje sretni završetci kada se radi o ljubavnim aferama.


Komentirajte!

Unesite komentar ili trackback s drugih stranica. Komentare mozete pratiti i putem RSS kanala.

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam protection by WP Captcha-Free

NEWSLETTER

Vaša email adresa:

OMG!
Opasno Mudre Gej-novosti




Srđan Sandić
Hiperinflacija emocija


Kosmogina
Pitchkanterije


Igor Grabovac
Ružičasti stetoskop




Marino Čajdo
Cocktail


Dominik Colins
Qoohanje za romantike