Interseksualne i transrodne osobe u showbizu
autor:
Marino ČajdoFizički nedostatci i njihovo iskorištavanje u svrhe showbiza danas je izuzetno osjetljivo i kontroverzno pitanje; no nekada su osobe s fizičkim manama, nedostatcima ili čak dodatcima predstavljale jednu od najrasprostranjenijih zabava za mase; posebno u cirkusima i sličnim putujućim skupinama performera. Nakaze, čudovišta i čuda prirode (samo neka od više ili manje pogrdnih imena kojima su ih zvali) bila su pravo izvorište zarade, često iskorištavani i zatočeni kao roblje; a tim osobama se posebna počast mora pridodati zbog hrabrosti života u svijetu kao izložbeni primjerak masi koja je prema njima nerijetko bila verbalno i tjelesno nasilna.
Kada su u pitanju transrodne osobe, ili osobe s sekundarnim spolnim obilježjima onog suprotnog, daleko su najveći hit bile bradate žene, posebno u devetnaestom stoljeću, od kojih su najpoznatije Leonine Lavlje Lice, Alice Medvjeđa Žena te Annie Jones; a koliko je publici bio popularan koncept žena s bradom dokazuje činjenica da su brojne od njih nosile umjetne brade a u jednom zabilježenom slučaju Dlakave Mary s Bornea se nije čak radilo ni o ženi već o primatu majmuna odjevenom u žensku odjeću! Interseksualne osobe smatrale su se posebno primamljivim publici jednako poput onih koji imaju rijetku kožnu bolest ili gutaju mačeve.
Najpoznatija od gore navedenih, Annie Jones, na turneje sa cirkusom krenula je sa samo devet mjeseci (rođena je 1860.), a njeni roditelji su primali oko 150 $ naknade. Već u petoj godini imala je brkove i zaliske te bila poznata kao „bradata djevojka“ a njeni portreti su tijekom čitavog života obilazili i izazivali čuđenje diljem SAD-a. Koliko su financijski isplative bradate žene svjedoči činjenica da je Annie kao djevojka oteta kako bi se izlagala na jednom crkvenom sajmu. Kao odrasla postala je voditeljica i glasnogovornica skupine „Freaks“, a čitav život je nastojala eufemizirati slične izraze osobama koje putuju s cirkusom.
Transrodne osobe u modernom showbusinessu
Transrodne osobe, premda često tijekom druge polovice dvadesetog stoljeća isključene iz društvenog i političkog života gay zajednice velikih su uspjeha imali u showbusinessu. Tako nigdje u SAD-u prisutnost transrodnih osoba nije bila učestalija pojava koliko u zabavnim programima Las Vegasa koje su obilježile transrodne umjetnice i umjetnici. Jedna od najpoznatijih u pedesetima bila je Christine Jorgensen, diljem svijeta poznata zabavljačica čiji su performansi bivali rasprodani mjesecima unaprijed. I iako je dolazila u konflikte s predstavnicima zakona (osobno joj je policijski načelnik prijetio ukoliko se pojavi u ženskoj odjeći na ulicama grada) popularnost joj nije jenjavala. Magazini su je doslovce pratili u stopu, radili posebne ekskluzivne intervjue u kojima je tumačila kako je to biti i živjeti kao transseksualna osoba; a pratili su je i prilikom pomirenja sa roditeljima. Može se reći da je Jorgensen bila preteča queer reality showa!
Jennifer Fox žarila je Vegasom sedamdesetih; a vrhunac popularnosti je doživjela u klubu ‘Gay 90s’ kada su vlasnici upravo njenu kiruršku promjenu spola iskoristili kako bi dodatno ispromovirali klub. Jennifer je mjesecima prije nego se obznanilo da se sprema na operaciju promijene spola dražila javnost striptease showom; a dvije godine prije coming outa kao transrodna osoba je bila jedna od najpoznatijih svjetskih cirkuskih kabare performerica.
Omiljena je bila i Hedy Jo Star, kostimografkinja koja je još kao tinejdžerica pobjegla iz obiteljskog doma kako bi živjela kao žena, sudjelujući u burlesknim performansima kao plesačica i karnevalskim priredbama kao ‘polu žena – polu muškarac’
Sideshow
Kao posebna vrsta cirkuskog karnevala u Americi se kasnije razvio i takozvani sideshow; čiju ćemo predstavnike imati priliku gledati sutra na 9. Festivalu novog cirkusa. Festival obuhvaća sve poznate koncepte sideshowa uključujući nešto približno ‘Ten in One’ – program koji nudi deset uzastopnih izvedbi pod jednim šatorom za cijenu jedne ulaznice (poput izvedbe ‘Red Room’) za koje su često bili rezervirani tzv. freak showovi s performerima čudaka i osobama s tjelesnim deformacijama poput interseksualnih osoba. Zanimljivi je i koncept ‘Girl Showa’ čije su protagonistice bile žene čiji su nastupi nerijetko uključivali djelomični ili potpuni striptiz. Postoje još i ‘Single O’ performansi koji uključuju samo jednu veliku atrakciju te ‘Museum Show’ u kojima se izlažu, stvarni ili nestvarni primjerci, osoba čudnih tijela koje su nekad bile žive.
Danas je sideshow povremeno i politički angažiran koncept o čemu će najbolje svjedočiti izlaganje posebne gošće festivala Jennifer Miller, bradate žene, koja sa svojim putujućim cirkusom ‘Amok’ svako ljeto obilazi predgrađa New Yorka izlažući svoju satiru njujorškog društva i politike.
‘Passion Play’
Izgleda da je je cirkus kao inspiracija poslužio i Hollywoodu u najnovijoj produkciji filma ‘Passon Play’ u kojem glavne uloge tumače Mickey Rourke i Megan Fox. Priča će pratiti Natea, jazz glazbenika koji lutajući pustinjom naiđe na cirkusku trupu, a među njima i stanovitu Lily, hladnu i asocijalnu djevojku s krilima te se među njima razvija romansa. Film će naša kina, kako stvari zasad stoje, zaobići; no sam pogled na priložene materijale daje naznake da se radi o izuzetno zanimljivom uratku kojeg ne valja propustiti.
Komentirajte!