Što je prihvatljivo objaviti na naslovnici novina?
autor:
Dina J.Američka knjižara Border zaključila je kako je naslovnica novog broja časopisa Dossier uvredljiva jer prikazuje goli torzo popularnog univerzalno lijepog muškog manekena Andreja Pejića (Klik-na-link) koji još jednom pomiče granice rodnog identiteta kao takvog jer uz njegov muški goli torzo dolazi i prilično ženstvena frizura.
Baš ta frizura koja previše podsjeća na žensku frizuru zasmetala je Border i poznatu knjižaru Barnes & Noble koji su poslali zahtjev Dossieru da se časopis zapakira u neprozirne plastične vrećice. Naravno o trošak časopisa, a ne njih iako su jedine dvije knjižare koje su se žalile na naslovnicu.
Barnes & Nobel reagirao je tako da je njihova glasnogovornica izjavila kako takvih zahtjeva od njihove strane nije bilo, a Skye Parrot, suosnivač i kreativni direktor časopisa je samo napomenuo da “imaju problem s novim brojem časopisa u američkim književnim lancima te da zahtijevaju da se zapakiraju u neprozirne plastične vrećice”. U svojoj izjavi nije točno napomenuo o kojim književnim lancima se radi.
“Nije slučajnost da samo veliki američki lanci traže to od nas. Samo su američke kopije cenzurirane. Čini se da je to vjerojatno zato jer u ljudima stvara neugodu. Ali to je dio onoga što je zanimljivo na naslovnici, mislim, to igranje sa tim idejama rodnih uloga. On je u toplesu, te možete vidjeti da je on muškarac, ali ako pogledate njegovo lice, on izgleda kao žena i on je tako lijep. Mislim da je ono što je najzanimljivije”, izjavio je Parrot.
Zanimljivo je kako se naslovnica s Andrejem cenzurira, a s druge strane naslovnica koja prikazuje isklesanog homofobnog kongresmena Aarona Schocka ponosno stoji nezapakirana na polici. To naravno nije spriječilo jedan portal LGBT tematike da sa uživanjem izanalizira kongresmenove mišiće koliko god kongresman imao homofobnih i diskriminatornih izjava spram LGBT osoba, a i žena. Pogledajte samo taj “six-pack”.
Ovaj slučaj cenzure neodoljivo podsjeća na slučaj od prije par mjeseci kada su u jednoj trgovini u Arkansasu “sakrili” sliku Eltona Johna, njegovog partnera i novorođenog sina na naslovnici s komadom plastike koji se značajno zove “obiteljski štit” kojemu je svrha zaštiti najmlađe od “neugodnih” i “neprihvatljivih” slika. Veliko pitanje se postavlja o duplim mjerilima što je u američkom društvu prihvatljivo, a što nije. Očigledno su istospolni roditelji nešto što mnogima još uvijek poprilično smeta, a golotinja kojoj su svi svakodnevno izloženi toliko je općeprihvaćena da se više ne smatra neuvredljivom.
U Hrvatskoj, situacija je ipak malo drugačija. Jedne poznate dnevne novine na zadnjoj stranici uredno imaju objavljenu sliku gole ženske osobe koja je često u toplesu, a ponekad i u potpunosti gola. Zamislite samo situaciju na nedjeljnom ručku dok cijela hrvatska familija sjedi za stolom i otac krene nakon ručka pročitati koje su novosti u svijetu i zabljesne one sve prisutne grudima veličine 5 koje su ipak možda jedna pretjerana slika za zadnju stranicu. Stvari ipak nisu toliko sive. Zahvaljujući relativnoj “otvorenosti” hrvatskih medija, isto tako je taj isti otac svoju djecu zabljesnuo i lezbijskih i gej poljupcem.
Prvi put kad je na naslovnici nekog hrvatskog dnevnog lista bio prikazan istospolni poljubac, bilo je sad već davne 2003. godine. Kako je mnogima lezbijski poljubac puno ugodniji prizor očima nego gej poljubac, Jutarnji je odlučio svoju naslovnicu posvetiti lezbijskom poljupcu koji se odigrao na Povorci ponosa 2003. godine uz opširan tekst kako se jedna od sudionica Pridea preko te fotografije “outala” svojoj obitelji.
Nakon dugog niza godina i priličnog medijskog zatišja što se tiče istospolnih poljubaca, 2009. godine je Slobodna Dalmacija odlučila “probiti led” i na naslovnu stranicu svog nedjeljnog izdanja stavila je sliku gej poljupca. Koliko sam upoznata to je prvi put da su neke hrvatske novine stavile na naslovnicu sočni gej poljubac. Kao i 2003. godine, fotografija je bila prateća uz članak o Prideu 2009. koji je kao i skoro pa svaki članak o Prideu iznosio statističke podatke o količini policajaca koji su čuvali Povorku pa sve do opisa anti-Pride skupa kojega se svi sjećamo kao zbilja “vrlo uspješnog”.
Kako se senzibilitet medija prema LGBT temama sve više povećava, prostor na naslovnici dali su i 2010. godine kada su istaknuli vijest o tome da su LGBT aktivisti i simpatizeri snimili spot za pjesmu F*ck You poznate pjevačice Lilly Allen. Ovaj put novine su otišle još dalje i stavile I lezbijski I gej poljubac.
Mnoge stvari su se promijenile u Hrvatskoj u proteklih 10 godina. Zamislite samo kako reagira prosječni hrvatski otac ili majka kada se upute na kiosk i sa neskrivenim iznenađenjem kupuju novine koje na naslovnici imaju istospolni poljubac. Reakcija, ako su homofobni, je vjerojatno instantno gađenje i trganje prve stranice ili homofobni komentar kojim se opravdaju pred prodavačicom na kiosku. Mislite li da tako reagiraju i na posljednju stranicu neimenovanih dnevnih novina? Vjerojatno ne, jer ipak na golotinju su nas naučili. Trend stavljanja istospolnih poljubaca na naslovnicu mora se nastaviti jer je i to oblik dizanja svijesti o LGBT osobama. Napredak će se osjetiti onog trena kad ispod članka koji se dotiče pedera i lezbi bude puno više rasprave o LGBT pravima nego o tome kako “fuj, to nije prirodno”, “daj maknite to” i ostalo. Znate o čemu pričam.
A sad, očekuju nas dvije hrvatske Povorke ponosa – mislite li da će i ove godine urednici dnevnih novina iskoristiti priliku da još malo šokiraju prosječnu majku ili prosječnog oca? Nadamo se da da.
photo: advocate.com/Tamara Opačić
Komentirajte!