U POČETKU BIJAŠE NAPSTER…

vrijeme

Jao, taj Internet. Majku li mu disruptivnu. Hoće li stati? Odgovor na to pitanje je barem jasan – neće. Kuda će sve otići, to je već drugo pitanje i puno neizvjesniji odgovor, no da, u igri zvanoj kapitalizam – sistemu u kojem je kupac uvijek u pravu – nema povratka na staro. Pa čak i ako kupac ne kupuje, nego krade. Napster je počeo revoluciju, davno je to bilo – “napao” je glazbu, ali i sve ostalo što se moglo digitalizirati (film i knjige), ne bi li danas zbog zasićenja tzv. piratskih primjeraka svega što možete i ne možete zamisliti kompletna kultura gubila vrijednost na dvije razine.

Šesnaestak godina nakon Napstera, u Hrvatsku je ušao Netflix. Nedugo nakon Ubera. Dvije muhe jednim udarcem – udarcem koji je počeo gnječiti cijeli lanac poslova. Luditi se ljute, ali povijest se ponavlja i znamo tko će izgubiti.

Digitalizirano i umreženo društvo rapidnom brzinom usporava, a katkad i ubija tradicijska zanimanja jednostavnom eliminacijom naglo nepotrebnog. Uzmimo za primjer samo Uber. Zašto bi netko telefonirao i vadio keš ako može samo jednom dotaknuti touchscreen i voziti se u vrhunskom komforu bez dodatnih zamaranja? Uber sam nedavno po prvi put koristio u Beču i oduševio se – tek koji dan nakon slušanja zapomaganja mojih socijalističkih prijatelja, o problemima oporezivanja usluge koja ignorira pravila igre starih nacionalnih država. Sve to stoji, ali bolja usluga u tržišnoj utakmici uvijek će pobijediti lošiju. Ili je natjerati da je sustigne pa i prestigne. Tako je i s Netflixom. Možete čekati da se netko sjeti kupiti i servirati na kapaljku. Ili se odmah prepustiti binge watchingu. Nema titla? Nema, ali je legalno, za razliku od kat.cr.

Preko telefona danas uživamo u voajerizmu lažnih vorholovskih celebrityja (Periscope, YouNow), Tinder i Badoo (Grinder i Planet Romeo) pobrinut će se da brzo i efikasno pronađemo seksualnog, a možda i životnog partnera, a na vrhu hrpe su i dalje Facebook i Twitter, koji ubijaju ono malo slobodnog vremena, mutirajući, zajedno s Googleom, u korporacije bogatije i moćnije od većine europskih država

Amerikancima je Netflix – koji je ubio Blockbuster onako kako sada napada klasičnu televiziju – danas već normalan koliko i dobra stara kablovska, a disruptivni online servisi gomilaju se brzinom rasta cijena nekretnina u San Franciscu. Breeze radi rent-a-car servisu isto što i Uber starim taksistima. LegalZoom preselio je dobar dio odvjetničkih usluga na Web. Airbnb ubija klasični hotelijerski biznis, baš kao i Couchsurfing te njegova četverokotačna verzija Blablacar, za one koji preferiraju studentski komfor. Preko telefona danas uživamo u voajerizmu lažnih vorholovskih celebrityja (Periscope, YouNow), Tinder i Badoo (Grinder i Planet Romeo) pobrinut će se da brzo i efikasno pronađemo seksualnog, a možda i životnog partnera, a na vrhu hrpe su i dalje Facebook i Twitter, koji ubijaju ono malo slobodnog vremena, mutirajući, zajedno s Googleom, u korporacije bogatije i moćnije od većine europskih država.

Države i nacije odavno su mrtve, ostaju teatar zastava, puške i igra za gladnu raju. I biznis. Samo biznis.