Još se u ožujku 2015. najhipsterskiji od svih hipsterskih masovnih glazbenih glasila na Webu – Pitchfork, naravno – pitao ‘kako bi to trebali pričati o queer rapu’, tj. je li riječ o ‘Sceni? Žanru? Pokretu koji raste?’
Nešto slično i sâm sam se pitao prije cca desetak godina u raznim magazinskointernetskim tekstovima, kada je queer rap, zajedno s tzv. nerd rapom, postajao novim fenomenom unutar granica glazbenog žanra koji se od svojih začetaka sedamdesetih, kako zbog neizlječivog hiper-mačizma, tako i zbog istančane vjerske prirode afroameričke kulture unutar kršćanske ideologije SAD-a, nesmetano dičio neobuzdanom homofobijom. Već je početkom novog milenija ono što danas zovemo queer rap, a neki gay rap ili, ako baš hoćete, LGBT hip hop, bio zanimljiv fenomen, u neku ruku i reakcija na sve što je hip hip hop prolazio u svojoj povijesnoj eri; kada se prije petnaestak godina nekadašnji soundtrack geta odmetnuo postati najpopularnijom pop glazbom na planetu, a Eminem transformirao u simbol uglazbljene mainstream homofobije (sve dok nije prijateljevanjem s Eltonom Johnom začepio usta kritičarima), svi su čekali što će reći ‘druga strana’.
Ta ‘strana’ gradila se polako i oprezno, da bi u konačnici mogla nešto suvislo i dovoljno glasno reći. Naravno da queer reperi nisu od jučer – ali kako je prije desetak godina najveće tekstualno oružje bilo nekoga optužiti da je ‘pederčina’ (sjetimo se, Nas je tijekom posljednje velike rap borbe za NY primat, na vrhuncu battlea s Jay-Zjem, poentirao optuživši Jiggu da ima ‘dick sucking lips’, što je bila ekstenzija vječnog trača o Jay-Zju kao homoseksualcu… koji je, eto, kasnije oženio Beyonce…), danas se gay reperi više ne moraju skrivati kao frizeri velikih imena, koji im ubacuju svoje mixtapeove u džep onda kada nitko ne gleda.
Ono što povezuje novu generaciju ‘gay repera’ – osim činjenice da su odrasli na sceni koju je već dobrano ‘izgrizao’ hipsterluk, skinny jeans i pop te iskoračili u eri općeg ‘gay liberationa’, tako da je strah od nasilja, ismijavanja i marginaliziranja daleko manji – nisu samo sloboda i posve drugačije društvo unutar koje je prakticiraju, već sklonost baroknom minimalizmu i svojevrsnoj sirovosti u produkciju zvuka. I da, svi vole svoj spol, no dok jedni estetikom i poetikom itekako daju do znanja da su ‘homo’, drugi su jednostavno reperi čija spolna orijentacija ne utječe toliko na ono što izlazi iz zvučnika. Ili da citiram Cakesa Da Killu: ‘Usredotočimo se na moj rad, a ne na bar u kojem pušim kite.’
I da, svi vole svoj spol, no dok jedni estetikom i poetikom itekako daju do znanja da su ‘homo’, drugi su jednostavno reperi čija spolna orijentacija ne utječe toliko na ono što izlazi iz zvučnika. Ili da citiram Cakesa Da Killu: ‘Usredotočimo se na moj rad, a ne na bar u kojem pušim kite.’
Nakon 2010., queer rap je – dobrim dijelom i zbog javnog coming outa Azealie Banks i Franka Oceana – dobio pravi uragan u leđa pa da ne duljim previše, iz duuuge liste novih izvođača queer predznaka izdvajam neke koje valja poslušati:
LE1F
Khalif Diouf aka LE1F dolazi iz New Yorka, baletan je i majstor suvremenog plesa, a probio se prije nekoliko godina, prvo kao producent čuvenih Dar Racist, a onda i kao solo izvođač, 2012. sa singlom ‘Wut’. Poslušajte kako zvuči njegov koktel rapa, trapa i miami bassa:
MYKKI BLANCO
HIV pozitivni Michael Quattlebaum Jr. smatra se pionirom queer rapa, dolazi iz Kalifornije, a već je kao tinejdžer postao dijelom uglednih umjetničkih kolektiva, ne bi li dio svoje kreativne energije posvetio i glazbi. Ovakvoj:
BROOKE CANDY
Kalifornijska plavuša odrasla u uredima Hustlera, gdje je radio njezin otac – okružena seksom i hedonizmom stasala je u autoricu koja obožava Lil Kim, ima povijest iz striptiz klubova, a zvuči i izgleda ovako:
HOUSE OF LADOSHA
Njujorški kolektiv koji je nastupao s Azealiom Banks i repao po raznim umjetničkim paviljonima, a najpoznatiji članovi nose dražesna imena Dosha Devastation Cunty Crawford.
SIYA
Lezbijska reperica iz Brookylna (rođena u Kaliforniji) često je pričala koliko je bilo teško probiti se na sceni kao otvoreno gay osoba, ali nakon nastupa s Fabolousom i Wyclefon Jeanom, kao i uspjehom singla ‘D.Y.K.E.’, Siya je danas prava mala zvijezda queer rapa.
DAI BURGER
Njujorška umjetnica plesala je za Lil’ Mamu, a danas dobiva nagrade za ‘najfeminističkiji glazbeni video godine’. Riječ je o spotu za ‘Souffle’, još jednu šarenu razglednicu iz svijeta modernih mladih žena:
ZEBRA KATZ
Znan i kao Ojay Morgan, ovaj multidisciplinarni umjetnik studirao je dramu i dizajn, a u glazbi se odlučio na široku paletu, od bassline rapa, iliti basom okupane masne verzije modernog klupskog housea s MC-janjem preko sočnih 4-to-the-floor ritmova do eksperimentalnog indie hip hopa. Ovako nekako: