FESTIVAL | QUEER-O-KLUB | RJEČNIK | VODIČ

Umjetnički direktor Animafesta: “Nećete nas se riješiti!”

objavljeno:

1. 06. 2013.
Umjetnički direktor Animafesta: “Nećete nas se riješiti!”

Svako izdanje Animafesta je posebno, jer svaki Svjetski festival animiranog filma u Zagrebu donosi izbor najboljih novih filmova iz cijelog svijeta, a jednako tako povijesno značajnih ostvarenja koje ljubitelji animacije, filma i likovnosti općenito nemaju prilike nigdje drugdje osim kod nas gledati u punom sjaju velikog platna – a to je uvijek poseban doživljaj – ovako ovogodišnje, dugometražno, izdanje festivala najavljuje umjetnički direktor Daniel Šuljić, s kojime smo popričali nekoliko dana pred otvorenje.

Qhr: Po čemu je ovo izdanje festivala posebno?

D. Š.: Od novosti u programu možemo reći da smo detektirali neke od trendova koji se dešavaju u umjetnosti animacije u zadnjim godinama, kao na primjer sve veću prisutnost radova koji koriste animaciju u galerijskom kontekstu. Tako smo kroz suradnju sa MSU-om po prvi put objavili “open call” za site-specific radove koji će se u okviru festivala projicirati na arhitektonski zanimljivoj i specifičnoj video fasadi MSU-a. To je jedno vrlo mlado i novo područje u koje zalazi sve veći broj animatora, i tu suradnju i “open call” namjeravamo nastaviti ubuduće i čak ga možda podići na nivo natjecanja. Kroz izložbu i radionicu nezavisnih video igara bavimo se i pojavom sve većeg broja takozvanih “indie” igara, koje u osnovi imaju autorski pristup, kao autorski film, veću kreativnost i daleko zanimljivije vizualne svjetove od uobičajenih komercijalnih naslova (ništa protiv dobre komercijalne igrice, da se razumijemo :) .

Qhr:Izdvojite nam neke selektorske favorite – koju su vam najdraži naslovi u programu?

D. Š.: Svaki od devet filmova u natjecanju i pet u panorami je sa velikim razlog tamo. S obzirom na broj prijava i njihovu visoku kvalitetu, moglo je barem još desetak filmova završiti u nekom od programa. Ukusi su različiti, ali ako pitate za moje osobne favorite to su svakako Ernest i Celestina, predivan predivan film, Tatsumi – biografija Japanskog crtača mangi za odrasle zvanih gekiga i

Usvajanje odobreno, također (auto)biografski film crtača Junga, koji je kao dječak iz Južne Koreje posvojen od strane jedne Belgijske obitelji i u filmu pratimo njegovo odrastanje i potragu za indentitetom – da li je Koreanac, Belgijanac ili možda Japanac. Ma malo je prostora, svaki film u programu, i u glavnim i u tematskim programima, je vrijedan da ga se pogleda, imate moju riječ :)

Qhr: Po čemu de dugometražno izdanje Animafesta razlikuje od kratkometražnog?

D. Š.: Samo ime kaže, na dugometražnom festivalu u konkurenciji se prikazuju dugometražni filmovi, na kratkometražnom kratkometražni. Na kratkometražni nam u goste dođe, zbog puno većeg broja filmova u programu, i puno veći broj stranih autora. Naš festival je i počeo kao festival kratkometražnog filma, tako da to izdanje mnogi doživljavaju kao glavno izdanje, što s obzirom na taj puno veći broj stranih gostiju i muving na kraju krajeva i je. Na kratkometražnom se uostalom dodjeljuje i nagrada za životno djelo, kao i inače puno veći broj nagrada. Jedna od razlika je i da na kratkometražnom zovemo strane profesionalce i autore u selekcijsku komisiju, a za dugometražno izdanje filmove izabire umjetnički ravnatelj. Dugometražno izdanje je uvedeno 2005, kada se zbog sve većeg broja produkcija u svijetu pojavila potreba za prelaskom sa dotadašnjeg dvogodišnjeg na jednogodišnji ritam. Tada je dugometražno uvedeno kao nekakvo prijelazno izdanje. U razgovorima smo i razmišljanjima kako u budućnosti spojiti ta dva izdanja u jedno, i sa kratkim i sa dugometražnim natjecateljskim programima svake godine.

Qhr: Mislite li da bi se moglo reći da je uloga kulture u ovakvom trenutku naročito značajna? (s obzirom na recesiju, ali i s obzirom na jačanje konzervativne politike)

D. Š.: U ovom trenutku nekakvog teško ukrotivog korporacijsko-financijskog kapitalizma s jedne strane i rastućeg konzervatizma sa druge strane upravo umjetnost nam svima može dati nadu da ljudska rasa još nije izgubljena i podsjetiti nas da posjedujemo dušu. Ali bez obzira da li jesu u trenutačnom fokusu interesa i stila života njihovih suvremenika ili nisu, umjetnici će uvijek stvarati, ne zato što znaju, nego zato što moraju. Nećete nas se riješiti. :)

Qhr: Čija animirana kinematografija zadnjih godina ‘prednjači’ – globalno gledajući?

D. Š.: Francuzi, Japanci, Nijemci, Britanija… zemlje u kojima postoji puno visokoškolskih ustanova za animaciju, a i velika tržišta publike obrazovane sa visokom sviješću o kulturi. Naravno da i iz drugih, manjih zemlja, kao što su Slovačka, Belgija, Nizozemska, Poljska, Norveška i Hrvatska dolaze po nekoliko zanimljivih produkcija godišnje. Tu su naravno i Amerika i Kanada. Kina je također vrlo zanimljiva, sa nekoliko vrlo svježih mladih autora, s tim što veliki broj tamošnjih autora za sada još pati od toga da pokušavaju kopirati europske uzore. Oni koji to ne rade su zaista zanimljivi. Globalno gledajući, u autorskom animiranom filmu, nešto što bismo mogli nazvati sveeuropskim stilom dominira.

Qhr: A kakvo je stanje s hrvatskom animacijom?

D. Š.: Kao što sam dao i naslutiti u predhodnom odgovoru, iako se teško mjeriti sa kvantitetom jedne Francuske, smatram da smo dobri do vrlo dobri. Produkcija je narasla na oko dvadesetak do tridesetak filmova godišnje, i iz te produkcije svake godine izađu dva,tri, četri filma koji postignu opipljive uspjehe na međunarodnim festivalima, uđu u konkurentske programe najvećih festivala (uključujući i Zagreb gdje za domaće autore nema popusta). Znamo se mi animatori ponekad šaliti da smo toliko navikli medije na nagrade da više i nije vijest kad neki naš film negdje, naprimijer u Annecy-u, dobije neku nagradu. Mali je broj Hrvatskih medija koji to poprati. Ali da ne jadikujemo previše, svatko radi svoj posao onako kako misli da treba, a da ponovim odgovor od maloprije – umjetnici/ce i animatori/ce u Hrvatskoj će nastaviti raditi svoje filmove, ne jer znaju, nego jer moraju. A ako već ne kod kuće, bar ih se primjećuje u inostranstvu, nije ni to loše, čovjek vidi svijeta :) .


Komentirajte!

Unesite komentar ili trackback s drugih stranica. Komentare mozete pratiti i putem RSS kanala.

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam protection by WP Captcha-Free

NEWSLETTER

Vaša email adresa:

OMG!
Opasno Mudre Gej-novosti




Srđan Sandić
Hiperinflacija emocija


Kosmogina
Pitchkanterije


Igor Grabovac
Ružičasti stetoskop




Marino Čajdo
Cocktail


Dominik Colins
Qoohanje za romantike