FESTIVAL | QUEER-O-KLUB | RJEČNIK | VODIČ

Ne smijemo pristati da nasilje postane legitimno

objavljeno:

17. 01. 2013.
Ne smijemo pristati da nasilje postane legitimno

autor:



Povlačenje plakata za Gavellinu predstavu izazvalo je kontraefekt – reagiraju organizacije, ali i građani se aktiviraju. Ipak je diranje u kulturu – diranje u svetinju, ovaj put za pravo.

Udruga Queer Zagreb (Domino) u skladu sa svojim desetgodišnjim djelovanjem na području slobode umjetničkog izražavanja, povlačenje plakata smatra izuzetno zabrinjavajućim.

U priopćenju udruge naglašeno je da je sloboda izražavanja temelj demokracije. „Jučerašnja odluka ravnatelja kazališta Gavella da povuče plakat za predstavu „Fine mrtve djevojke“ jasan je odraz straha od korištenja slobode izražavanja uslijed političkih i fundamentalističkih pritisaka. Istovremeno, sloboda izražavanja ne može u sebi uključivati govor mržnje, ali apsolutno može i mora uključivati sarkazam, provokaciju ili satiru.“

Plakat za predstavu „Fine mrtve djevojke“ nije nikoga poticao na mržnju prema katoličkim vjernicima ili pozivao na nasilje prema njima, te je zbog toga taj plakat potpuno u skladu sa principima slobode izražavanja, stoji u priopćenju udruge. Plakat za predstavu „Fine mrtve djevojke“ je provocirao dio građana RH. Provokacije su važne jer jasno artikuliraju problem. Umjetničke provokacije stoljećima su otvarale akutne društvene probleme i doprinosile društvenoj promjeni.

„Upravo se zrelost demokracije može mjeriti i time koliko smo sposobni nositi se sa provokacijama i ne odgovarati na njih nasiljem. Moramo se zapitati zašto dio naših sugrađana, političara i kazališnih ravnatelja još nije dorastao demokraciji? Politički pritisak kao oblik nasilja od strane gradonačelnika grada Zagreba nad djelatnicima kazališta bio je razlog da se plakat povukao. Nikada ne smijemo pristati da nasilje postane legitimno. Nedopustivo je da pod pritiskom vjerskih fundamentalista dolazi do ograničavanja slobode izražavanja koje rezultira političkim odlukama na uštrb slobode izražavanja.“

Zbog toga članovi udruge očekuju da se plakat vrati u svoju prvobitnu funkciju: marketinško-provokativnu i da se time jasno da do znanja svima u Republici Hrvatskoj da nasilje ne može biti metoda ničijeg djelovanja.

Reakcije sa svih strana: redatelj, društvene mreže i Hrvatsko dizajnersko društvo

Sam redatelj predstave također je izrazio neslaganje – i to uz primjeren poziv na kršćanski nauk: „Što se tiče napada takozvane kršćanske zajednice, mogu im poručiti da mislim kako Isus voli lezbijke kao i sve druge ljude. Poruka predstave ‘Fine mrtve djevojke’ je da se prestane mrziti i da svi akteri društva budu tolerantni, što je jedina šansa da društvo počiva na kršćanskim principima, da ne bude razdijeljeno. Sva ta halabuka koja dolazi od strane Crkve nema smisla ako se malo točnije pogleda Isusov nauk koji kaže da su svi ljudi isti. Točka“ Redatelj je za tportal poručio onima koje plakat smeta da pogledaju predstavu, jer je primarni cilj „ukidanje tihog koda mržnje među ljudima“.

S druge strane, građani se aktiviraju i samostalno. Grupa na Facebooku o kojoj smo pisali – Grupa Podrška za plakat predstave ‘Fine mrtve djevojke’ autora dizajnerskog Studija Cuculić – okupila je već više od 1.500 članova. Na njoj se nalazi i alternativna, cenzurirana verzija plakata iz članka.

Hrvatsko dizajnersko društvo također je reagiralo – izrazilo je ozbiljnu zabrinutost zbog povlačenja već usvojenog, otisnutog i distribuiranog plakata za predstavu ‘Fine mrtve djevojke’ čiji je naručitelj i nakladnik Kazalište Gavella, nakon javnog pritiska nekoliko vjerskih udruga i portala, te izravnog naloga gradonačelnika Milana Bandića da se plakat povuče iz upotrebe.

„Istovremeno, kao krovna nacionalna strukovna udruga svih profesionalnih dizajnera izražavamo punu podršku autoru plakata, Studiju Cuculić, koji svojim djelovanjem kontinuirano gradi dobar imidž kuća s kojima surađuje, pa tako i Gavelle, postavljajući visoke standarde vizualnog komuniciranja kulturnih sadržaja koji su brojnim nagradama i priznanjima visoko valorizirani ne samo u Hrvatskoj, već i širom svijeta.Također smatramo kako plakat ‘Fine mrtve djevojke’ odražava visoke kvalitete umjetničke direkcije u kojoj Cuculić lucidno i promišljeno vizualno interpretira sadržaj i poruku predstave.“ – napisali su u priopćenju, te nastavili:

„Samim tim, ovaj rad je polemičan jednako toliko koliko i sama predstava te se kroz dizajnerski medij otvoreno uključuje u diskurs o bitnim društvenim pitanjima poput tolerancije, prava LGBT zajednice i nasilja u društvu. Njegova provokativnost, na razini reinterpretacije prepoznatljivih religijskih motiva, u funkciji je poticanja upravo takvog dijaloga, što je jedna od najvažnijih uloga dizajna vizualnih komunikacija, te je u skladu s temeljnom odgovornosti društvenog angažmana dizajnera. Njegov glavni sadržaj je upravo to, te stoga svođenje recepcije plakata na razinu vrijeđanja vjerskih osjećaja pokazuje samo duboko nerazumijevanje problematike.

Otvorena cenzura od strane institucija, pod pritiskom bilo kojeg subjekta, predstavlja ne samo obezvređivanje ideje slobode vizualnog izražavanja i slobode izražavanja vlastitog identiteta, nego u konačnici znači dokidanje svake mogućnosti javnog dijaloga. U nadi da se ovim činom narušeno može ipak ispraviti, ohrabrujemo Gradsko dramsko kazalište Gavella da se ne odrekne za javnost vrlo vrijednog iskaza koji su i kazališnom produkcijom i njenom javnom promocijom inicirali. Na gradske institucije apeliramo da svojim djelovanjem ne koče komunikaciju bitnih društvenih pitanja, jer je njihova uloga upravo suprotna – da ju omoguće i olakšaju.“


Komentirajte!

Unesite komentar ili trackback s drugih stranica. Komentare mozete pratiti i putem RSS kanala.

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam protection by WP Captcha-Free

NEWSLETTER

Vaša email adresa:



OMG!
Opasno Mudre Gej-novosti


Marino Čajdo
Cocktail


Srđan Sandić
Hiperinflacija emocija


Kosmogina
Pitchkanterije


Igor Grabovac
Ružičasti stetoskop


Dominik Colins
Qoohanje za romantike