“Na ženskom se tijelu u umjetnosti još uvijek vode bitke” + FNC intervju i nagradna!
autor:
Marino ČajdoPosljednja izvedba ovogodišnjeg Festivala novog cirkusa, ‘Magično’, plod je suradnje koreografkinje Anne Juren i redateljice Annie Dorsen – solo plesna predstava koja se eksplicitno referira na kanone feminističkog performance arta te rituale magijskih predstava – parafrazirajući autentične performanse svojih spiritualnih majki: Marine Abramović, Yoko Ono, Carolee Schneemann, Valie Export ili Marthe Rosler te preuzimajući ulogu mađioničarke razvija snagu metamorfoze, tijela, magičnog objekta i publikina vida koja postaje objektom manipulacije. Uoči performansa razgovarali smo s Anne Juren:
Q.hr Izvedba kombinira različite forme umjetnosti: od plesa do magije. Kako ste vi i Annie Dorsen došli na ideju kombinacije tih formi u ovom relativno novom izričaju nove magije? Što ste blisko svom umjetničkom izričaju pronašli u njoj?
Produženi novocirkuski vikend u Hrvatskoj i Sloveniji + FNC nagradna!
Anne Juren: Postavljanje povijesnih feminističkih praksi u kontekst magičnog showa — SHOWA! — je super hrabar potez, radikalni détournement, a ima veze s položajem suvremene umjetnice feministice, ili samo žene ako vam je tako draže – sve simbola lijeve kulturalne pobune (od punk rocka do drag showa i tako dalje) koji su do srži komodificirani, iscrpljeni od svoje političke moći i uklopljeni u kapitalističko-zabavni okvir. Feminističke performerske prakse iz 70ih do danas su uspjele pružiti otpor, zbog čega su na način izbrisane, pretvorene u šalu, između ostalog zato što nisu mogle biti prilagođene.
Stoga možda kroz ovaj proces provlačanja feminističkog umjetničkog kanona kroz uglađeni zabavljački aranžman – u formu magije, kojoj je temelj iluzija i virtuoznost – možemo pogledati na novi način kontratdikcije ove suvremene situacije. Ne samo kontradikcije suvremenog feminizma (feminizma bez aktivizma, bez ljutnje, često čak i bez naziva „feminizam“), ali i kontradikcije suvremene umjetnosti koju stvaraju žene i ženskog tijela u umjetnosti – koje je na neki način oslobođeno ali i dalje objektificirano – tijelo na kojem se još uvijek vode bitke iako tako ne bi trebalo biti.
Q.hr Izvedba se opisuje kao svojevrsna rekreacija djela Marine Abramović, Yoko Ono, Carolee Schneemann, Valie Export, Marthe Rosler… sve velikih imena suvremene umjetnosti. Jesi li osobno upoznala ove žene i kako je njihov rad utjecao na razvoj tvog identiteta – kao umjetnice i žene?
Anne Juren: U siječnju ćemo izvesti ‘Magično’ u New Yorku te postoji mogućnost da će neke od njih biti prisutne. Sigurno ćemo dobiti interesantan feedback.
Ali nismo ih srele dok smo radile na showu. Poznavale smo njihov rad iz različitih izvora i snimki s interneta. Valie Export vidjela je izvedbu prošlog ljeta u Beču po čijoj je izvedbi bila jako entuzijastična; uglavnom zainteresirana za virtuoznost i vještinu izvedbe nego za diskurs. A upravo je to što ‘Magično’ sugerira i provocira. Poruka nije toliko izvanjski stav koji će podcrtati performans već sam performans stvara diskurs. Radi se o svim paradigmama koje teatar ima potencijala koristiti kako bi izazvao određenu empatiju, iščitavanje, imaginaciju i refleksiju promatrača. Također, komad gledamo kao transformaciju – ‘The Semiotics of the Kitchen’ Marthe Rosler koja postaje Yoko Ono u ‘Cut Pieceu’ transformirajući se potom u ‘Freeing the Body’ Abramović itd… ovo je reprezentacija, umjetna manipulacija, distorzija i forsirani pomak naprijed prema novim ikonografskim referencama.
Q.hr Spomenuli ste kako je performans svojevrsna kritika mainstreamizacije simbola kulture lijeve pobune poput punk rocka ili drag showa. Jesu li moderne performativne umjetnosti jedno od posljednjih mjesta za umjetnički feministički izričaj danas?
Anne Juren: Citirati ću vam Rebeccu Schneider koja u svojoj studiji feminističke performerske umjetnosti ‘The Explicit Body’ piše o umjetnicama koje stvaraju pozornice od svojih tijela, „(…) preko kojih proživljavaju društvene drame i traume koje su arbitrirale kulturne diferencijacije između istine i iluzije, stvarnosti i sna, činjenice i fantazije, prirodnog i neprirodnog, esencijalnog i konstruiranog. (…)“ Ovo su tenzije koje animiraju ‘Magično’, uz mig i uvrnutost.
Q.hr Koja bi bila, u konačnici, spiritualna i magična poruka ovog performansa te što možemo očekivati vidjeti i iskusiti?
Anne Juren: Ovdje postoji prostor za zabavu, što nije nešto što je uobičajeno. Ne znamo postoji li konkretna spiritualna i magična poruka showa. Pretpostavljamo da komad postavlja pitanja na neka od stvarnosti naše kulture i kako ta stvarnost može biti manipulirana i transformirana. Postoji određena sloboda u individualnoj interpretaciji djela zbog brojnih referenci, a upravo je to vrijednost ovog projekta.
NAGRADNA!!
Queer.hr i FNC daruju 4×1 ulaznicu za izvedbu ‘Magično’. Odgovor na nagradno pitanje „Kako se zove redateljica izvedbe ‘Magično’? “ šaljite na [email protected] do četvrtka u 15h nakon čega ćemo obavijestiti sretne dobitnice/ke.
~ Izvedbu ‘Magično’ pogledajte u četvrtak, 20. prosinca u Sceni Travno, a ulaznice po cijeni od 90kn potražite u Octopus piercing studiju (Gundulićeva 37), Dancing Bearu (Gundulićeva 7) ili neposredno prije izvedbe na lokaciji.
Posljednji će ovogodišnji (a moguće i ovozemaljski) program FNC-a biti Freaky Friday u petak, 21. prosinca u Pogonu Jedinstvo pod nazivom ‘Posljednja večera’. Ulaznice za ovaj događaj također možete nabaviti na gorenavedenim lokacijama.
Fotografije: Christoph Lepka, Roland Rauschmeier
Komentirajte!