FESTIVAL | QUEER-O-KLUB | RJEČNIK | VODIČ

“Sedamdeset žena na BeFemu problematizira i mijenja stvarnosti koje živimo”

objavljeno:

28. 11. 2012.
“Sedamdeset žena na BeFemu problematizira i mijenja stvarnosti koje živimo”

Beogradski BeFem, festival feminističke kulture i akcije za svoju misiju uzeo je promociju ideja i politika feminizma ali i animiranje mladih djevojaka i žena da se uključe u rad scene i daju doprinos re/konstrukciji stvarnosti. Nastaje kao potvrda kontinuiteta feminističkog djelovanja u regiji u organizaciji sociologinje Jelene Višnjić i slobodne novinarke Christine Wassholm.

Ove se godine BeFem održava u kulturnom centru Grad 1. i 2. prosinca s temom „Pure Feminist Power“ i sloganom „Push the Button“. Evo što nam je o ovogodišnjem izdanju rekla Jelena:

Q.hr BeFem ove godine traje dva dana, međutim okarakteriziran bogatim i sadržajnim programom. Koliko je to rezultat vaše želje a koliko nepostojanja konkretne institucionalne podrške i manjka sredstava? Kako bi opisala položaj ovakvih nezavisnih aktivističkih inicijativa u Beogradu i Srbiji?

J.V. Ne postoji uzročno-posljedična veza između trajanja i financijskog okvira festivala. Od početka je zamisao bila da se festival realizira u kratkom vremenskom roku, u intenzivnom vrenju različitih feminističkih pozicija, strategija i identiteta, koji se sudaraju na jednom mjestu, kao što su Kulturni centar Grad i Kulturni centar REX – važnim mjestima na beogradskoj mapi alternativnih i nezavisnih kulturnih događanja.

Mogu da govorim iz perspektive feminističkog pokreta i scene u Srbiji, jer je BeFem (kao i moje osobno angažiranje) dio nje. U Srbiji još uvijek vlada (sasvim opravdano) nepovjerenje i nerazumijevanje između ženskih grupa i institucija, koje su patrijarhalno i hijerarhijski uređenje, posebno u socijalnoj klimi rehabilitacije nacionalističke, klerofašističke i ksenofobične društvene matrice. Ali to svakako ne treba zaustaviti različite feminističke intervencije i zato BeFem otvaramo sa panelom ‘Novi Entuzijazam: Uradi sama’, koji je priča o feminističkoj moći da se stvarnost mijenja, čini boljom i drugačijom, otvorenom za razlike, priča o pojedinkama ili grupama žena koje su inovatorice u svojim zajednicama, koje nisu uvijek bile otvorene i spremne za njih.

Q.hr I ove ste godine umreženi s nizom organizacija i inicijativa iz regije koje će obogatiti BeFem svojim sadržajima. Koliko su ove suradnje važne za razvoj festivala i bi li mogli reći da se zapravo radi o regionalnom, ako ne i internacionalnom, eventu?

J.V. BeFem je nastajao i rastao u internacionalnom, regionalnom i lokalnom prostoru različitih, višestrukih ženskih otpora i savezništva. Projektna suradnja već je ostvarena i traje (u pripremi i realizaciji BeFem-a 2011. i 2012.) sa feminističkim magazinom ‘Bang’ iz Stockholma. Podržane smo od strane mnogih sestrinskih organizacija iz Srbije i regije a ta strateška savezništva su dragocjena za naše feminističke politike, ali i politike prijateljstva. Nastavljamo ostvarenu dobru suradnju sa Rekonstrukcijom Ženski fond, Act Woman, Centrom za ženske studije, Kviria centrom, kao i kulturnim centrima REX i Grad iz Beograda, ali smo se “decentralizirale” i radimo sa Ženskim prostorom iz Niša i Novosadskom lezbejskom organizacijom. U regiji naši su partneri Vox Femine iz Zagreba, CURE iz Sarajeva, Rdeče Zore iz Ljubljane kao i sasvim nova suradnja sa kolektivom Red Min(e)d. Jedan od naših ključnih ciljeva ostaje podizanje kvaliteta i sadržaja, vidljivosti u javnom i medijskom diskursu feminističkog festivala BeFem, kao i rast broja sudionica, posjetiteljica i posjetitelja. Širenje mreža suradnica na lokalnom, regionalnom i internacionalnom nivou te otvaranje prostora za promociju nove feminističke teorijske, aktivističke i kulturne proizvodnje.

Q.hr Posebno je interesantna među radionicama ‘Rodno čitanje grada’ a na sličnom je tragu i izložba ‘Act Women’. Možeš li nam reći nešto više o toj radionici, tko je organizira i koji su joj ciljevi?

J.V. Radionica je inspirirana kolegijem „Rodno čitanje grada“ održanom na Fakultetu za medije i komunikaciju Univerziteta Singidunum koji vodi prof. dr. Jelisaveta Blagojević (također jedna od važnih saveznica i prijateljica BeFema, koja nas je učila stalnom preispitivanju i promišljanju realnosti kao jednom od osnovnih postulata feminističke teorije i politike), a organizirale su je njihove bivše studentice Kornelija Sabo i poznata beogradska streetart umjetnica TKV. Kurs je zamišljen kao istraživački, a rezultat grupnog rada na njemu jest završni zajednički projekt koji se bavi Beogradom kao gradom, javnim prostorima, prostorima komunikacije i susreta, prostorom političkog koji s jedne strane reflektira rodno uspostavljene odnose moći a s druge otvara nove mogućnosti za redefiniranje kako rodnih, tako i svih drugih vrsta granica.

Grupa koju navodiš, ACT Women, je upravo proslavila 10 godina svog postojanja i 10 godina izvođenja angažiranih uličnih performansa u gradovima Srbije u okviru kampanje “16 dana aktivizma protiv nasilja nad ženama”. Drago nam je što će jedan izložbeno dokumentarni dio njihove feminističke, umjetničke i aktivističke povijesti biti dio BeFema 2012.

Q.hr Što bi posebno izdvojila u ovogodišnjem programu, koji su sadržaji na ovom BeFemu na koje ste ti i festivalski tim posebno ponosni?

J.V. Ovo spada u korpus teških pitanja. Ponosne smo na ovogodišnji BeFem u cijelosti, ponosne smo na sve žene koje su dio njega, koje sudjeluju u njegovom stvaranju, ali i na sve one koje/i ga prate godinama. Ove godine sedamdeset žena na BeFemu govori, problematizira i mijenja realnosti koje živimo, pjeva, pleše, izvodi performanse… daju nam svoju umjetnost. Bila bih nepravedna ako bih išta od tog sadržaja favorizirala.

~

Više o BeFemu  i njegovu programu koji se, podsjetimo, održava ovaj vikend u beogradskom KC Grad potražite na službenim stranicama festivala (klik).


Komentirajte!

Unesite komentar ili trackback s drugih stranica. Komentare mozete pratiti i putem RSS kanala.

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam protection by WP Captcha-Free

NEWSLETTER

Vaša email adresa:

OMG!
Opasno Mudre Gej-novosti




Srđan Sandić
Hiperinflacija emocija


Kosmogina
Pitchkanterije


Igor Grabovac
Ružičasti stetoskop




Marino Čajdo
Cocktail


Dominik Colins
Qoohanje za romantike