FESTIVAL | QUEER-O-KLUB | RJEČNIK | VODIČ

Ispjevani identiteti i poziv na ljubav među Srbima i Hrvatima

objavljeno:

11. 09. 2012.
Ispjevani identiteti i poziv na ljubav među Srbima i Hrvatima

autor:



Zagrebačka kulturna godina koncentrirana je na svoje proljetno i jesensko razdoblje: travanj/svibanj te rujan/listopad mjeseci su koji vrve različitim festivalima, što filmskog, što izvedbenog karaktera.

A festival koji svake godine otvara jesensku sezonu jest Festival svjetskog kazališta – koji upravo ove godine slavi svoju desetu obljetnicu postojanja. U događaju kojeg su organizatori nazvali „predfestivalskim kazališnim partyjem“ odana je u ponedjeljak 10. rujna počast velikoj Ellen Stewart, utemeljiteljici i ‘mami’ progresivnog kazališta „La Mama etc.“ iz New Yorka, progresivnog već u trenutku svog utemeljenja zbog pripadanja ne samo ženi, nego za tadašnja mjerila gotovo nepojmljivo crnkinji, ali nakon toga nastavljajući sablazan pod egidom „ne želimo drame uz sudoper u kojima je uvijek netko u zatvoru, netko plače a nekoga vara muž“, već predstavljajući djela iz Afrike, Istočne Europe ili kog god mjesta zemljopisno ili estetski udaljenog od izvedbenog mainstreama.

S Hrvatskom i ostalim zemljama bivše Jugoslavije Ellen je bila prilično povezana, nekoliko je puta gostovala upravo u ZKM-u, a bila je proglašena i počasnom građankom Zagreba. Nakon njezine smrti, ta se veza nastavlja: 2011. godine prvo prekooceansko izdanje festivala Perforacije održalo se u prostoru La Mame, predstavljajući i predstavu „Ma and Al“ redatelja Ivice Buljana koji s Dubravkom Vrgoč čini umjetničko-voditeljski duo iza programa festivala s misijom predstavljanja predstava koje su recentno odjeknule i bile zapažene na europskoj i svjetskoj kazališnoj sceni.

Predstavu o Ellen Stewart potpisuje njezina dugogodišnja suradnica, redateljica i skladateljica Elizabeth Swados, u jednostavnom prikazu: grupa pjevača izmjenjuje se noseći ulogu Ellen, dok se u pozadini na projekcijskom platnu vrte fotografije koje prate njen život i razvoj njenog kazališta. Sve u toj predstavi svjedoči o stupnju štovanja i obožavanja koje Swados upućuje svojoj mentorici, čak i unatoč šarmatnom segmentu predstave u kojem je duhovito izložena Ellenina hirovitost i temeramentnost.

POGLEDAJTE GALERIJU S OTVORENJA FESTIVALA:

Na trenutke je Ellenina filantropija predstavljena izrazito pojednostavljujući lokalni kontekst, uz stihove koji naglašavaju kako je njezin dormitorij u sklopu kazališta ugošćavao naizmjenično „i Hrvate i Srbe“ te kako je ona poznavala vremena kada su oni bili jedno a sada se mogu ponovno početi voljeti „samo ako to požele“. Jednako tako je pristupljeno temi HIV krize 80ih, uz intro kako je ona znala „tko od glumaca iz kazališta s kime što“ i kako su iznenada svi počeli umirati, što je princip koji ustoličuje stigmatizirajuću poveznicu između pretpostavljenog promiskuiteta gej muškaraca i širenja virusa. U nekoliko navrata insinuirana je i sramotnost prostitucije.

Takvo pojednostavljenje u ocrtavanju identiteta koji su međutim istovremeno opetovano naglašavani kao bitni možda ipak više pripada redateljici predstave nego osobi koju njena predstava ocrtava. A gesta otvaranja festivala posvetom jednoj takvoj ikoni (a ne primjerice spektaklom u HKN-u) lijepa je i topla – naročito uz doživljaj potpune lakoće i lepršavosti na sceni koju su mladi pjevači prezentirali zagrebačkoj publici.

Foto: Krunoslav Marinac


Komentirajte!

Unesite komentar ili trackback s drugih stranica. Komentare mozete pratiti i putem RSS kanala.

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam protection by WP Captcha-Free

NEWSLETTER

Vaša email adresa:

OMG!
Opasno Mudre Gej-novosti




Srđan Sandić
Hiperinflacija emocija


Kosmogina
Pitchkanterije


Igor Grabovac
Ružičasti stetoskop




Marino Čajdo
Cocktail


Dominik Colins
Qoohanje za romantike