- Queer.hr - http://queer.hr -
U Alpha kvadrantu samo alfa mužjaci
Posted By Marino Čajdo On February 2, 2011 @ 6:58 am In Film,Kultura | No Comments
Prošlog je tjedna Brannon Braga, producent nekoliko filmova i više od 700 epizoda ‘Star Trek’ franšize, izjavio kako žali što niti jedan od spin-offa nije među postavom imao gej ili lezbijski lik. Ne samo to, već niti jedna od preko tisuću epizoda ovog iznimno popularnog SF-a nije direktno tematizirala homoseksualnost (svega je nekoliko šturih i nedorađenih iznimki) i njenu pojavu u futurističkom svemiru a kamoli napredak prava istospolnih zajednica na Zemlji 24. stoljeća koja je prevladala sve postojeće društvene teškoće poput kapitalističkog sustava, ratova, siromaštva te stvorila utopiju povremeno prekidanu dramatičnim napadima agresivnih vanzemaljskih vrsti.
U ‘Star Treku’ gejeva i lezbijki nikada nije bilo niti u background kadrovima ‘Ten Forwarda’ ili Quarkova osebujnog birca na DS9; oni kao da su iščezli iz poznatog svemira; a vjerujem da su se brojni fanovi prilikom gledanja ovog televizijskog fenomena zapitali zbog čega se tema svih desetljeća uporno zaobilazila.
Kako je izjavio Braga, tijekom snimanja svih serija su postojale rasprave među producentima i izvršnim producentima o tom pitanju, no niti jedna nije završila konkretnim rezultatom – odnosno makar gostujućim ne-heteroseksualnim likom; premda je bilo nekoliko trenutaka koji bi se mogli okarakterizirati, za njihove dosege, kao iznimno queer.
Čitava situacija je tim više iznenađujuća što je upravo originalni ‘Star Trek’, odnosno njegov tvorac Gene Roddenberry, odgovoran za neke od ključnih televizijskih trenutaka uključivanja manjina u produkcijski zahtjevne projekte. Poljubac između Uhure i Kirka iz 1968. (odnosno Williama Shatnera i Nichelle Nichols) se danas često karakterizira kao prvi interracijalni poljubac na televiziji. Ipak, Roddenberry nikad nije stigao otići „where no one has gone before“ po pitanju seksualnih manjina. Iako je u intervjuu za Advocate 1991. priznao da planira u nadolazećoj, tada petoj, sezoni ‘The Next Generationa’ uključiti gej likove, preminuo je već sljedeće godine prije nego se ideja realizirala.
Neki idu toliko daleko da tvrde da je gay-issue namjerno izbjegavan u ‘Star Treku’ kao i brojnim drugim televizijskim serijama toga vremena. No, umjesto da se LGBTIQ zajednica difamira portretima zlih gejeva, producenti su se ovdje jednostavno odlučili o tome ne pričati i samim time tematiku marginalizirati na rubove poznatog svemira i granice civilizirane Federacije.
Kate Mulgrew (Janeway, Voyager) jednom je prilikom izjavila kako vjeruje da je producentima bio nevjerojatan problem već staviti ženu u glavnu ulogu (i to onu zapovjednika) u televizijskoj seriji, te kako ne sumnja da se o posljedicama te odluke raspravljalo do dana kada je dobila ulogu. „Jedna je stvar staviti Afroamerikanca, Azijata ili ženu u sporednu ulogu tako velikog projekta a sasvim druga u glavnu. Vjerujem da je jednako bilo i sa LGBT likovima“, izjavila je 2002.
No, evo što su kapetani i kapetanice u svojoj trajnoj misiji istraživanja novih i nepoznatih svjetova otkrili po pitanju drugačije seksualnosti:
Plotline prati ljubavnu priču između doktorice Crusher i njezinog ljubavnika Odana koji pripada vanzemaljskoj vrsti Trill koja se sastoji od dva entiteta: humanoidnog domaćina i crvolikog simbionta koji se transplantira u njegovu kralježnicu. Osobnosti su im kombinacija obje ličnosti, s tim da, kada humanoid umre, simbiont se prebacuje u tijelo novog domaćina (ne znam zašto ovo pišem ako većina kojih čita ovaj tekst vjerojatno sve to zna .
Uglavnom, novi humanoidni domaćin nekadašnjeg ljubavnika više nije muškarac već žena. I dok je ona zainteresirana da nastave svoju vezu, Beverly oklijeva jer smatra da je psiho-emotivno ograničena za vezu sa sada biološkom ženom.
Epizoda koja metaforički tematizira diskriminaciju gej populacije, po mnogima snimljena samo zato da se problematika makar alegorično obradi. Riker se zaljubljuje u Soren, pripadnika aseksualne vrste J’naii. Među svojom vrstom ovaj J’naii, izgledom muškarac, stvara svoj rodni identitet (konkretno ženski) – što je na njegovom planetu kažnjivo zakonom. Epizoda se smatra najjačim prikazom seksualne i rodne diskriminacije među svim snimljenim.
Zanimljivo je kako je Whoopi Goldberg, inače velika podržavateljica LGBTIQ pokreta, pri tumačenju emocija Soren odbila izgovoriti rečenicu kako „ljubav karakterizira odnos između muškarca i žene“ zamijenivši u „dvije osobe“. Priče kažu da je u svađi s producentima izjavila kako je ‘Star Trek’ iznad te vrste primitivizma.
Tematizira odnose rodova u ferengijskom društvu. Jedna od glavnih protagonistica je pripadnica te vrste, Pel, koja se cross-dressa u muškarca kako bi napredovala u karijeri. Pel osjeća snažnu privlačnost prema Quarku, a Jadzia, koja je uvjerena da se radi o muškarcu je (odnosno ga) potiče da izrazi svoje osjećaje i izađe iz ormara.
U njihovom kratkom razgovoru očita je snažna potpora lika Jadzie prema seksualnim manjinama i istospolnim vezama; tim više što je upućena pripadnici Ferengija koji su tradicionalno seksističko društvo.
Jadiza susreće drugog Trilla, djevojku Lenaru. Njihovi simbionti su u prijašnjim fazama života bili u braku. Tijekom epizode Jadiza napravi coming out i izjavi ljubav Lenari, no veze između prijašnjih simbionata su u njihovoj civilizaciji zabranjene tako da epizoda ne stavlja naglasak na lezbijsku vezu već kulturalni taboo ove vanzemaljske vrste koji se može usporediti s incestom.
Epizoda uključuje i poljubac između dvije žene, no iz gore navedenog se zbog specifičnog konteksta ne radi o lezbijskom poljupcu (Link: http://www.youtube.com/watch?v=bvfJRLTNmUI ).
Jedina epizoda u kojoj vidimo LGB likove u čitavoj ‘Star Trek’ franšizi. Radnja se odvija u paralelnom svemiru od onog kanoničkog u kojem je slijed događanja i odnosa među likovima posve drugačiji od originalnog. Tako Kira i Ezri otvoreno pokazuju svoju naklonost podjednako muškarcima i ženama a svjedočimo i pravom lezbijskom poljupcu. Sve likove karakterizira opsjednutost fetišima na leather i bondage.
Epizoda je, unatoč odličnom scenariju, ipak kritizirana od strane LGBT zajednice zbog toga što su svi likovi negativni i zli (jedna od karakteristika paralelnog svemira) što je išlo uz bok onovremenom prikazivanju LGBT likova u velikim produkcijama.
Dosadnjikava epizoda (kao zapravo većina ovog spin off-a) koja metaforički tematizira problem AIDS-a. T’Pol oboli od rijetkog Pa’nar sindroma koji postoji samo među vulkanskom manjinom, diskriminiranom od ostatka Vulkanaca, koja prakticira spoj umova.
Epizoda je nastala pod utjecajem televizijske mreže UPN koja je inzistirala da i ‘Star Trek’ da svoj doprinos tjednu HIV awarenessa.
Posada Enterprisea se susreće s nepoznatom vrstom, Visijanaci, koja ima tri spola: muški, ženski i kogenitorni. Posada je šokirana činjenicom koliko je treći rod obespravljen. Trip pokušava potaknuti jednog od šikaniranih na emancipaciju, no on počini samoubojstvo.
Epizoda se više bavi kulturološkim šokom – konkretno, koliko sudar svjetova može biti poguban, bez obzira na moral koji stoji iza postupaka. Treći rod je u društvu ove vrste prihvaćen samo iz potrebe za njihovim postojanjem prilikom razmnožavanja; a epizoda na jedan način problematizira i seksualnu toleranciju – i baš stoga što je ishod fatalan se okolnosti posebno mogu povezati s LGBTIQ zajednicom.
Ukoliko ste ‘Star Trek’ fan i propustili navedeno, što reći nego: palite torrente warpom 9.
Article printed from Queer.hr: http://queer.hr
URL to article: http://queer.hr/208/u-alpha-kvadrantu-samo-alfa-mujaci/
Click here to print.
Copyright © 2011 Queer.hr. All rights reserved.