FESTIVAL | QUEER-O-KLUB | RJEČNIK | VODIČ

Guintche: serija preobrazi unutar pojedinačnih uloga

objavljeno:

24. 04. 2012.
Guintche: serija preobrazi unutar pojedinačnih uloga

10. QueerZagreb Festival

Guintche: serija preobrazi unutar pojedinačnih uloga

Marlene Monteiro Freitas je koreografkinja i plesačica čiji je rad prvenstveno estetski: ciljajući na utjecaj i na buđenje dubokih i heterogenih emocija kod publike kroz pokret i sve ostale djelove performansa. 

Tijekom jednog koncerta, umjetnica je napravila crtež prema nekome koga je vidjela. Bilješka koja je ujedno i uspomena. S vremenom, taj lik je rastao u njenoj mašti i iskustvu, tražeći svoju vlastitu postojanost, autonomiju i tako se pobunio. Taj crtež, prema Freistasinoj definiciji, stvorio je svoj vlastiti život i stavlja u perspektivu neka druga gledišta stvaranja. Njegova je sudbina varanje očekivanja o njemu samom. Evo što Marlene kaže o ‘Guintche’, koja će se izvesti u petak, 27. travnja u sklopu posljednjeg Queer festivala, u Zagrebačkom plesnom centru u 21h.

Q.hr Guintche je plesna izvedba koja je potekla od crteža. Možeš li objasniti kontekst u kojem je nastao i što te potaklo da ga pretvoriš u ples?

Marlene: Guintche proizlazi iz serije crteža koje sam nacrtala nakon jednog jazz koncerta. Crtala sam specifičan trenutak koncerta, kada me glazbenik potakao na crtanje. Nakon koncerta, kako sam inzistirala na tome da nacrtam taj crtež, počela sam razmišljati da od njega napravim ples.

Kao što je vidljivo iz gorenavedenog, glazbena je izvedba potakla potrebu za figurativnom reprezentacijom koja je postala izvorištem plesnog performansa. Ovdje se ne radi o nečemu figurativnom ili simboličkom niti o potrebi da se prenese neka poruka, već o energiji koja prelazi iz jednog medija u drugi i time postaje ishodištem predstave. Integralan dio ove dinamike je stvaranje i nestajanje figure koju sam nacrtala, sam ritam nastajanja; glavu sam crtala sat vremena, a par minuta stopala, a da nisam uopće nacrtala trup i udove…

Q.hr Koje je simboličko značenje Guintchea? Kako on reprezentira kreativni proces i što nam govori o identitetu?

Marlene: Na kreolskom, Guintche je ime ptice, ali također znači i prostitutka. U svakodnevnom jeziku, može označavati osobu koja često ili prečesto, na nerazuman način, mijenja uloge, poslove, prioritete itd. Uz tu se riječ veže pojam mijene, kao i svojevrstan nemar spram prošlosti kao i budućnosti, a time i nedostatak usmjerenosti na sadašnjost. U tom smislu, Guintche je simbol čina crtanja. Crtati znači kontrolirati trenutak kad nešto tek poprima oblik. Po mom iskustvu, on proizlazi iz napetosti no iz namjere. Nevezano za sadržaj , stil crtanja ili samu namjeru, crtanje je prije svega iscrtavanje /označavanje a to podrazumjeva fizičku radnju koja zahtijeva određenu energiju sada i ovdje. Guintche je simbol toga.

Q.hr Neki elementi poput samba ritma i pokreta koje izvodiš na glazbu podsjećaju na karneval. Zašto si odabrala te elemente i protezu?

Marlene: Glazba koju koristim u predstavi motaža je različitih pjesama/djela, no temelji se na bubnjarskim dionicama su koji obično dio heterogenih cirkuskih performansa. Ta cirkuska djela su “solo animaux”, “accompagnement clown”, “annonce mr loyale” itd, a izvodi ih Cookie, glazbenik koji je svirao bubanj u cirkuskim predstavama. Upravo se iz tih glazbenih dionica koje obično prate cirkuske izvedbe, razvija Guintche.

Osim toga tu je pjesma “Mambia” Amandia Cabrala, capeverdeanska pjesma uz pratnju korneta (Johannes Krieker) koja ima ceremonijanlu dimenziju.

Moje istraživanje plesa ima za cilj snažno utjecati na publiku; pobuditi jake emocije pokretom i drugim elementima predstave kojima se ne može pripisati jedno ili jasno značenje. To je također u skladu s mojim istraživanjem koje upućuje na otvorenost značenja, njegovu pluralnost, heterogenost, spoj proturječnih aspekata; plesačica, klaun, životinja, gimnastičarka, boksačica, kanibalka, stroj, glumica, lutka, žena itd. Ta je sklonost ka heterogenosti i proturječju povezana s emocionalnim aspektom predstave.

Preobrazbe iz uloge lutke u ulogu klauna i tako dalje kao i preobrazbe unutar pojedinačnih uloga (jer su i one u konstantnoj mijeni) stvaraju stalan osjećaj transformacije odnosno neprestan osjećaj stvaranja i nestajanja što je osnovni aspekt mog doživljaja crtanja.

Tvoja referenca na karnevalski element meni je sasvim jasna. Uistinu, karnevalski identiteti se transformiraju na radikalan i intenzivan način.

Također, tipično je karnevaleskno i korištenje proteze poput gume za žvakanje, a osim toga omogućava transformacije koje sam spomenula u vezi crtanja i Guintchea: proteza označava usta, rupu, kljun… koja može biti prožvakana i pojedena.

~

Podsjetimo, Guintche će biti izveden u petak u zagrebačkom ZPC-u s početkom u 21h. Karte potražite na festivalskoj blagajni u Kinu Europa.


Komentirajte!

Unesite komentar ili trackback s drugih stranica. Komentare mozete pratiti i putem RSS kanala.

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam protection by WP Captcha-Free

NEWSLETTER

Vaša email adresa:

OMG!
Opasno Mudre Gej-novosti




Srđan Sandić
Hiperinflacija emocija


Kosmogina
Pitchkanterije


Igor Grabovac
Ružičasti stetoskop




Marino Čajdo
Cocktail


Dominik Colins
Qoohanje za romantike