Dirty Martini: “Govorili su mi kako nikada neću ostvariti karijeru s plesom”
autor:
Marino ČajdoDirty Martini jedna je od performerica Cabaret New Burlesque koji se ove subote održava u Zagrebu u dvorani Kina SC. S ovom neobičnom umjetnicom razgovarali smo o ranoj karijeri, trnovitom putu do (prema mnogima) kraljice neo-burleske, aktivizmu, feminizmu, alkoholu i mnogočemu drugom. Nadam se da je Dirty uspijela prenijeti barem dio svog šarma i karizme ovim intervjuom, a vjerujem kako će još snažniji dojam ostaviti i u subotu!
Q.hr Kako je započela priča Dirty Martini? Sjećaš li se svog puta od djevojke prema burlesque performerici, i nekih iskustava s početaka karijere koju si pokušavala ostvariti?
Transformacije nikada nisu čiste i sterilne
Dirty: Stigla sam u New York nakon završenog studija plesa i koreografije na Purchase Collegeu, jednim od najboljih konzervatorija plesa u SAD-u.U NY sam naporno radila i odlazila na brojne audicije. Iako sam već bila nastupila u nekoliko zanimljivih predstava suvremenog plesa, nikako nisam uspijevala proći prvi krug bilo koje audicije zbog svog tijela koje je bilo prezaobljeno za prihvatljivu estetiku današnjeg plesnog svijeta.
Istovremeno, tražila sam oblik performansa koji bih mogla sama stvarati, s obzirom da sam se modernim plesom bavila s nekoliko koreografa a na turneje odlazila s nekoliko kazališta.Razmišljala sam za što je moje tijelo prikladno kako bi ples prešao u novi kontekst. Vidjela sam nekoliko snimki stare burleske u lokalnoj videoteci među klasicima i započela s proučavanjem pokreta striptizeti iz prošlosti poput Lily St. Cyr i Tempest Storm. Burleska je bila kičasta i glamurozna a najvažnije – mogla je odaslati poruku o ženinoj seksualnosti u modernom svijetu. Zaključila sam kako je burleska okvir koji sam tražila da naglasim svoje plesno iskustvo i oslobodim frustraciju koju sam osjećala kao plesačica kojoj su rekli kako nikada neće ostvariti karijeru. U to vrijeme nije postojala scena, a većina nije ni znala što burleska zapravo jest. Započela sam s plesom unutar grupe u kojoj sam tada radila, dodala malo striptiza, tassel twirla, prozvala se Dirty Martini, i to je bilo to – rasturam otada.
“Burleska, unatoč onom filmu s Cher i Christinom Aguilerom, je i dalje ispod kulturalnog radara. Ukratko, to je kultni pokret kojeg mnogi obožavaju, rijetki veličaju a velika većina jednostavno ignorira.”
Burleska je podjednako borba, izazov ali i užitak svakog dana mog života. Nikada nije lagano, čak ni slavom koja dolazi s nagradom na festivalu u Cannesu (‘Turneja’ Mathieua Amalrica film je u kojem Dirty Martini igra glavnu žensku ulogu, op.a.). Upravo suprotno, ova forma se ne smatra dijelom umjetničke scene a performerima se stalno podsmjehuju. Burleska, unatoč onom filmu s Cher i Christinom Aguilerom, je i dalje ispod kulturalnog radara. Ukratko, to je kultni pokret kojeg mnogi obožavaju, rijetki veličaju a velika većina jednostavno ignorira.
Q.hr Prva stvar koju sam primijetio istražujući za ovaj intervju, i nadam se da mi nećeš zamjeriti što tako otvoreno to kažem, jest spomenuta težina. Gotovo instantno sam bio potpuno očaran tim prizorom, uzmemo li u obzir kako javnost uglavnom zamišlja kabare performerice. Čitajući dalje sam naišao na nekoliko informacija o aktivističkoj ulozi tvoje on-stage persone. Zanima me, koliko ti je teško bilo započeti karijeru zbog tijela, i kakvu poruku ono danas šalje ženama u publici?
Dirty: Za početak želim reći da mi je jako drag način na koji je ovo pitanje postavljeno. Osvježavajuće je kako je netko konačno zatražio moje dopuštenje da se zabavimo ovom temom. Mnogi koji pišu o mojoj umjetnosti često komentiraju izgled no ne i sadržaj izvedbe, što je po meni znak kako je nešto opako krivo u današnjem svijetu.
Taj problem nije nov. Žene su inferiorne muškarcima tijekom čitave povijesti, a vremenski razmaci među pojedinkama koje su se uspjele dokazati su preveliki, njihov broj premalen. Početkom stoljeća u fokusu je bio sufražetski pokret i pravo na rad, 1960ih bila su to civilna prava, 1980ih pravo na jednaku plaću… a danas kada su žene stekle kakav status ja i dalje osjećam kako nismo jednaki muškarcima kada je u pitanju seksualnost. Jednostavno rečeno: gleda nas se kroz oči muškaraca kada su u pitanju naše seksualne želje. Burleska je prilika da napravimo brend od svog seksualnog izričaja. Upravo zato nije neuobičajeno da ju izvode žene koje nisu tipičan primjer onoga što muškarac zamišlja kao idealno.
Naravno, burleska je i forma zabave stoga je jako bitno napraviti balans između poruke i sjaja kako bi se točka mogla nastaviti i dalje uz suptilne poruke. Ta umjetnost može biti transformativna i za publiku i performera ukoliko se pravilno izvodi.
Kako sam snažno osjetila velike žene na starim snimkama, ljudi tu strast danas osjete kada me gledaju kako nastupam. U 40im i 50im godinama prekrasne su žene meni nalik plesale ponosne na svoje atribute. Mislim kako publika dobro reagira na samopouzdanje, misleći da je jednostavno da se i sami popnu na stage i izvode isto.
Q.hr Što je s muškarcima? Kako oni dožive tvoju izvedbu, s obzirom da je burleska seksi umjetnost a današnji svijet veliko više ne gleda kao seksi?
Dirty: Rekla bih da muškarci imaju, usudit ću se reći, još gore rigidne društvene kodekse ponašanja i restrikcije kojima se moraju pokoravati. Za njih je također inspirativno i moćno vidjeti performere koji razbijaju te stereotipe. Hetero muškarci obožavaju novu burlesku i često dovode svoje sumnjičave djevojke na izvedbe kako bi im pokazali da samopouzdanje može biti moćan afrodizijak. Ostalim strejt muškarcima do kojih ta ideja ne dolazi ne mogu pomoći. S obzirom da su vladari svemira, sretni su što mogu ostaviti ovaj mali kutak u njemu za žene, gej muškarce i pametne strejt dečke koji nas obožavaju!
Q.hr U jednom si od intervjua spomenula kako ti laska kada te usporede/zamjene za drag queen ili transseksualnu osobu?
“Oduševljena sam kada ljudi pomisle kako pleše muškarac jer znam koliko je teško stvoriti tu iluziju.”
Dirty: Treba snage kako bi se izašlo iz društvenih okvira rodnih uloga i prepisanih obrazaca ponašanja. Znam to jer sam skupa sa svojim bliskim prijateljicama, iako smo rođene kao žene, naporno radile kako bismo se povezale s našim rodnim identitetom. Voljela bih kada bi svi imali priliku za tu samospoznaju jer vjerujem da bi od nas učinila više otvorena ljudska bića. Oduševljena sam kada ljudi pomisle kako pleše muškarac jer znam koliko je teško stvoriti tu iluziju. Bilo je to i putovanje za mene, od posebnog načina šminkanja, frizure i kostimografije. Nešto od toga naučila sam u kazalištu, drugo preko drag izvedbi svojih kolega. I učim svaki dan još više. Držim kako su neki ljudi dobri za izradu zrakoplova, drugi odlični sportaši, a neki su jednostavno stvoreni za show. Rod pri tome nema neku veliku ulogu.
Q.hr Često te nazivaju jednom od najboljih performerica u burleski, ako ne i samom kraljicom. Imaš li kakav ritual prije izvedbe, mantru da zadiviš publiku?
Dirty: Trudim se pokazati publici da ih volim i biti jasna oko toga što točno moj performans predstavlja. Započela sam s ovime kako bi pokazala generaciji kako je burleska izgledala prije 70 godina. Prije svakog nastupa pomolim se ženama koje bile tu prije mene. Molim se mojim heroinama Jennie Lee, Zoriti, Vicky Lynn i trans-burlesknoj divi International Chrysis kako bi mi dale snage kada sam nervozna. One su moje čuvarice, a ja ih prizivam dok nastupam.
Q.hr Što je sa starošću unutar burleske. Je li i ona dio showbuisnessa koji ne tolerira starost, i gdje, poput Hollywooda izvođači pokušavaju ostati što mršaviji i što zategnutiji?
Dirty: Naša je pozornica prekrasno mjesto za starije performere. Svako toliko u Las Vegasu mi mlađi performeri imamo priliku doći gledati zvijezde iz 50ih, 60ih i 70ih koji se vraćaju iz mirovine kako bi nam pokazali kako se uistinu rade stvari. Tzv. legend showcase je toliko fantastičan i afirmativan a žene u sedamdesetim i osamdesetim godinama stripaju kao da imaju 20! A u vrijeme vraćaju i publiku. Također, u Palm Springsu postoji show gdje nastupaju stariji od 55.
Hollywood je okej, uživam tamo podjednako kao i ostali, ali radije želim vidjeti nešto humanije i afirmativno za čovječanstvo na kraju dana. Hollywood neće staviti osamdesetogodišnjakinju ili XL ženu u prvi plan s ciljem da promoviraju koliko je seksi, a dok se to ne dogodi – stvarat ćemo vlastitu magiju!
Q.hr Je li Dirty Martini tvoje omiljeno piće? Čime ćeš nazdraviti nakon zagrebačke izvedbe Cabaret New Burlesque?
Dirty: Dirty Martini idealnog okusa je s vodkom ili ginom, s malo suhog Vermoutha i solju od maslina protresenih s ledom u šejkeru poslužen, naravno, u čaši za martini s maslinama i bez leda. Efekt bi trebao biti kao da ste plivali u oceanu a potom oblizali usne.
Ukoliko konobar ne zna raditi Dirty Martini, preferiram dobro crveno vino zimi ili Rose ljeti, a kada sam premorena običan Martini… Pretpostavljam da je odgovor na tvoje pitanje da ću popiti štogod mi stavite u ruku. Je li netko za rakiju? Loza? Mmmmm… Je li već vrijeme za aperitiv? Negdje na svijetu mora biti pet popodne!
~
Podsjetimo, američka izvedbena atrakcija Cabaret New Burlesque uvrstila je i Zagreb na popis gradova svoje europske turneje gdje će nastupiti 31. ožujka u velikoj dvorani Kina SC. Dirty Martini, Julie Atlas Muz, MiMi Le Meaux i Kitten on the Keys ženski su tim kojem muškom energijom parira svega jedan izvođač – Roky Roulette. Na zagrebačkom će se gostovanju skupini pridružiti i Catherine D’Lish, osobna koreografkinja Dite Von Teese.
Ulaznice se mogu kupiti u Dancing Bearu te Octopus piercing studiu po cijeni od 150 i 250kn.
Komentirajte!