FESTIVAL | QUEER-O-KLUB | RJEČNIK | VODIČ

Krnjevalske prakse duž jadranske obale

objavljeno:

8. 03. 2011.


I dok je zagrebačko područje gotovo pa zaboravilo tradiciju maškara (a je li ju ikad i imao oprostit ćete autoru Dalmošu što ne zna) koja u širem teritorijalnom krugu još uvijek nije zaboravljena u vidu jednog samoborskog fašnika i njegova svrakovlade – a njihovu ulogu zamijenila Halloweenom o čemu smo pisali jučer – s druge strane, uz duž jadranske obale, a posebno u većim gradovima poput Rijeke, Splita i Dubrovnika te drugih regionalnih većih i manjih centara  se još uvijek zna kada je pravi karneval. Da, upravo danas, dan prije početka korizme kada je posljednja noć za divlje uživanje u svim porocima ovoga svijeta prije nego se nečega u pred-uskrsnom razdoblju odričemo. I iako je običaj maškaranja i ludovanja po gradu neposredno vezan uz jedan katolički blagdan, odnosno njegovo predrazdoblje, nikako ne znači da maškare, ili kako se u Splitu zove krnjeval, nisu svima, ali apsolutno SVIMA, jedan od najnapetijih dana u godini.

Na maškare se nabrijava tjednima prije, planira što obući, što kupiti, što sašiti i kako biti što originalniji. Od grupnih do individualnih maski – ima apsolutno svega. Jedna je to od onih noći u godini koje se mogu usporediti s godišnjicama Hajduka i Torcide – ljubav , tolerancija i iznad svega zajebancija vladaju gradom.

Krnjeval kao kritika vlasti i društva…

Split, iz čijeg je ‘stanja uma’ kako bi se reklo neodvojiv dišpet, oduvijek je pronalazio načina da u krnjevalskom vremenu bude provokativan. Tako su prošle godine, unatoč odluci gradskog poglavarstva da uprava organizira centralnu manifestaciju (uglavnom kako bi se izbjegao javni sprd s figurama koje tamo sjede počevši s Željkom Kerumom njegovom Fani i Nevenkom Bačić), udruga navijača Torcida i skupina ‘Splicki krnjeval’ organizirali paralelnu maškaradu.

Tjedan je, očekivano, bio obilježen izrugivanjem s aktualnom gradskom i državnom vlasti (kako Kerumu nije jasno da je to jedan od smisla svih karnevala u državi) a najviše su profitirali građani koji su spalili čak dva Krnja. Onaj alternativni bio je dakako veliko slovo ‘K’ s glavom koja je neobično podsjećala na onu aktualnog splitskog gradonačelnika. Paljenjem Krnje, za one neupućene, simbolično se pali svo zlo koje je donio u prošloj godini. Keruma se pri tom teretilo za primitivizam, ksenofobiju, kafanske tučnjave i primitivni balkanski kapitalizam – a hoće li suorganizator Torcida jednak društveni angažman protiv primitivizma i ksenofobije pokazati u lipnju za vrijeme Split Pridea, ostaje vidjeti.

Političke i društvene figure palile su se zadnjih godina i u okolnim mjestima a izdvojio bih one Mornara Ive koji je spaljen skupa s barkom kojom je pokušao pobjeći uz malo vitra. Ponešto je sporno bilo paljenje dizajnera Modnog Mačka u Metkoviću  – ali ako mogu jedni zašto ne bi i drugi dok nema eksplicitnih i diskriminatornih vrijeđanja? Kao jedan od boljih i kontroverznijih krnjevala ostao mi je u sjećanju i onaj prije desetak godina, kada je u jeku najvećeg hypea oko riječke skupine Let3 koja je prigodno nastupala na Rivi, spaljen Krnjo u obliku divovskog falusa a na pozornici su se neprestano skidale i momci i djevojke kao pratnja bendu. Do kraja.

Vrhunac splitskog krnjevala večeras je na Rivi uz nastup Nene Belana i Fiumensa a kako datum spada i na Međunarodni dan žena – krnjeval neće imati meštra već meštaricu. O kome se radi, organizatori zasad drže kao tajnu dodajući kako je u pitanju jedna poznata glumica. Ne bih se čudio da je (opet)  u angažmanu Arijana Čulina.

… i partijanje pod maskama do zore!

A kad već spominjemo Rijeku svakako bi bilo neumjesno ne spomenuti jedan od najvećih regionalnih karnevala.Svoju međunarodnu povorku imao je u nedjelju a obično ga krasi nešto pristojnija atmosfera u odnosu na splitsku bezobraštinu.

Ipak, najveća zabava za mladu i urbanu ekipu zagarantirana je posljednji karnevalski vikend kada se već tradicionalno dugi niz godina organizira Carnival Party. Nažalost, svoje jubilarno deseto izdanje Carnival ove godine nije doživio i to zbog problema s gradskom upravom koja je zabranila održavanje partyja na otvorenom zbog pritužbi jedne stanarke s Koblerova trga na buku koja datira iz 2005. Organizatori nisu htjeli još jednu godinu za redom pristati na održavanje partyja pod šatorom u nepraktičnim uvjetima na Gatu Karoline Riječke. Nadamo se da administracija neće i sljedeće godine spriječiti održavanje jedinstvenog festivalskog alternativnog događanja i da su nam mili Riječani pronašli načina da se zabave bez droge, alkohola i zle elektroničke muzike koja para uši stanarima za vrijeme tradicionalnog događanja. Prava šteta.

I dok se pokladni običaji njeguju i u ostatku Istre i Dalmacije, ovo su ipak dva najveća i najupečatljivija festivala. Naravno, posebna priča je tu i Dalmatinska Zagora a vjerujem da bi se pokoja mogla reći i o običajima u unutrašnjosti Istre i Slavonije, no tu ćemo temu ostaviti za nekog drugog regionalca. Mene samo zanima jel’ trick n’ treataju s pršutom i vinom?!?

Foto: jutarnji.hr, t portal, split portal
alt
alt
alt


Komentirajte!

Unesite komentar ili trackback s drugih stranica. Komentare mozete pratiti i putem RSS kanala.

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam protection by WP Captcha-Free

NEWSLETTER

Vaša email adresa:

QUEER, GEEK &OMG
I to se proizvodi


Hipster Dyke
Od L do Z


Srđan Sandić
Hiperinflacija emocija


Josipa Petek
Bi-spolarizacija


Igor Grabovac
Ružičasti stetoskop




Marino Čajdo
Cocktail


Dominik Colins
Qoohanje za romantike