FESTIVAL | QUEER-O-KLUB | RJEČNIK | VODIČ

Svaki obiteljski čovjek ima svoje tajne

objavljeno:

2. 01. 2012.
Svaki obiteljski čovjek ima svoje tajne

autor:



Kako se nosimo pri susretu s neočekivanim naletom izravne, čiste ljepote?

Ili s preplavljivanjem ikojeg tipa emocija koji nas, trenutačno i nezaustavljivo izbacuje iz ravnoteže, koliko god ona bila pozorno njegovana – čak i kada je riječ, kao u ovom filmu, o posvemašnjem kontrol friku, osobi koja čak ni kod drugih ne podnosi trenutke dvojbe ili nesigurnosti, i često ponavlja naglas da je sve u redu?

Taj trenutak pred gledatelja se postavlja već odmah na početku: uz melankoličnu melodiju na klaviru, pratimo kako glavni lik, šutke, nepomična lica, ali tako iskreno i očito, promatra nasmijanog mladića na zabavi. Njegova izloženost, gotovo predaja tom naletu, toliko je čista, da je u tom trenu apsolutno svejedno koliko godina ima i koja je njegova dosadašnja životna priča – posve je jasno da od tog trenutka njegov život zbog tog iskustva mora poći novim pravcem.

“Ljepota” priča priču čovjeka koji u potpunosti, i pred samim sobom, potiskuje svoju orijentaciju, dok ispod fasade obiteljskog čovjeka istovremeno živi duboko nesretan i isfrustriran čovjek.

Sudjeluje, doduše, u gej orgijama na jednoj farmi, međutim svi su sudionici u jednakom stanju potiskivanja kao i on sam – “Pristup nije dozvoljen crncima i gejevima” reći će jedan od njih paradoksalno kako bi otjerao drugog sudionika koji je sa sobom doveo mladog gej crnca. Dok ga ta seksualna iskustva više dovode u stanje dubokog unutrašnjeg razdora nego što mu pružaju istinsko zadovoljstvo, ne očekuje učinak koji će na njega imati upoznavanje prijateljevog sina: slučajan susret poremeti njegov nepomućen i kontroliran život, i zadivljen njegovom ljepotom, Francois polako gubi kontrolu nad svojim životom.

Redatelj Oliver Hermanus, koji je već svojim diplomskim radom Shirley Adams osvojio mnoge nagrade, učinio je nekoliko hrabrih, gotovo pionirskih odluka prilikom formiranja filma: potpisao je film kojeg južnoafričko gledateljstvo ne može najsretnije prihvatiti, a gledateljstvo van zemlje suočio s filmom koji ima već i sam naslov kojega ne razumiju. Film se naime i za inozemnu distribuciju prikazivao pod izvornim naslovom – Skoonheid, što u prijevodu s afrikaansa znači upravo ljepota. Kada su ga upitali za reakcije na koje je naišao, rekao je da su se asocijacije ljudi kretale od Apartheida do filma o skinheadima. Njegov je film, kao prvi  film na afrikaansu ikada u službenoj selekciji Cannesa, odmah osvojio i queer palmu tog festivala. Dok su generacije kinoposjetitelja navikle gledati filmove koje rade bijelci o crnačkom pučanstvu u Africi – on je pak, kao mladi crnac, odlučio obrnuti dosadašnju vizuru:  prikazao je kako iz tračnica iskače život sredovječnog južnoafričkog bijelca. Stvarajući film s gej pričom, nije u centar postavio zgođušnog mlađeg geja koji prolazi kroz jednu od varijacija LGBT filmskih priča – spoznaja vlastitog identiteta, burni i dramatični odnosi s partnerima, ili neku već od uobičajenih ufilmljenih gej pripovjesti. Glavni lik nije dopadljiv, on ne želi ugađati, niti drugima pa ni gledateljima, on ‘čini stvari na svoj način’, kako kaže i ne odustaje od toga niti kada počinje gubiti kontrolu koju je godinama pomno gradio.

Naročito hrabro redatelj odabire uprizoriti život za osobe koju sam niječe da je riječ o geju – on nije gej, rekao je u intervjuima, nije stoga što ne živi taj identitet. Kada se pred obitelji uvredljivo obrecuje na gejeve, on u tom trenutku ne laže kako bi sakrio svoj identitet, nego on jest tog stava – mi nismo pederi – povikati će u jednom trenutku, i to zbilja smatrati. Muškarac koji jest istospolne orijentacije i prakticira istospolni seks – Francois je upravo taj tip osobe za koju se može primjeniti takva klinička definicija, te koju on, u krajnjoj liniji, i sam za sebe primjenjuje.

I ipak, s koliko god drastičnih predčinjenica film suočava gledatelja od samog početka, svejedno nije lako za pretpostaviti iznenađujuć način na koji se priča razvija, iako čitavo vrijeme uvjerljivo s obzirom na specifičnost karaktera glavnog lika.

Ovaj film svakako dokazuje kako ne možemo predvidjeti životne razvoje – pratite Francoisa na njegovom putu kako kroz susret s neočekivanom ljepotom oslobađa stisak oko samoga sebe – na prvim Queer MoMentima ove godine!

Film je na rasporedu 10. siječnja u 19:00h i 11. siječnja u 21:00, u kinu Europa, Varšavska 3.

Karte po cijeni od 25 kuna možete kupiti na blagajni kina.


Komentirajte!

Unesite komentar ili trackback s drugih stranica. Komentare mozete pratiti i putem RSS kanala.

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam protection by WP Captcha-Free

NEWSLETTER

Vaša email adresa:

Srđan Sandić
Hiperinflacija emocija




Kosmogina
Pitchkanterije


OMG!
Opasno Mudre Gej-novosti


Igor Grabovac
Ružičasti stetoskop




Marino Čajdo
Cocktail


Dominik Colins
Qoohanje za romantike