Human rights festival i ovog će prosinca zauzeti prostor kina Europa te Dokukina a proširit će se i u Rijeku u suradnji s udrugom Filmaktiv u Art kinu Croatia. Radi se o projektu udruga Multimedijalni institut i Udruženje za razvoja kulture koji od 2002. godine s ciljem unaprjeđenja vidljivosti tema s područja ljudskih prava putem mediju filma. Ovogodišnje deveto izdanje trajati će od 5. do 10. prosinca u Zagrebu te 12. do 16. prosinca u Rijeci.
Fokus ovogodišnjeg festivala je na zemlji, bilo u pitanju ekologije, ekonomije ili politike; zemlje kao prvog i posljednjeg problema: područja elementarnih ljudskih akcija, ratova, kapitalističkih spekulacija i ekološke devastacije što su samo neke od tema koje će ovogodišnji Human rights obraditi. Festivalsko izdanje uključuje 28 filmskih naslova podijeljenih u dva programa: Glavni koji sadrži pet igranih te 14 dokumentarnih uradaka aktualne svjetske produkcije, te popratni Nepozvane slike koji donosi devet filmova filmova povodom dvadesetgodišnjice djelovanja Mreže fondacija Otvoreno društvo.
Izdvajamo…
‘Bolest spavanja’ njemačkog autora Urlicha Köhlera u središte priče stavlja njemačkog doktora-humanitarca koji se nakon godina života u Africi više ne želi vratiti kući a u svom nastojanju da ostane, spreman je učiniti sve pa čak i izmisliti epidemiju. Ova eskapistička priča o čovjekovoj fatalnoj privlačnosti prema načinu života u džunglama Kameruna nagrađena je Srebrnim medvjedom u Berlinu.
Zanimljiv je i ‘Post mortem’ Čileanca Pabla Larraina smješten u početak sedamdesetih, u doba puča u Čileu i početaka neoliberalne kontrarevolucije. Glavni je protagonist filma antijunak Mario, hodajući leš, blijed i bezizražajan, koji kroz neprirodnu atmosferu secira povijest jednako hladno kao što glavni lik secira leševe u mrtvačnici, brišući granicu između živućih likova koji su okruženi smrću i onih koji su, figurativno, mrtvi od samog početka.
‘Slava kurvi’ renomiranog dokumentarista Michaela Gawoggera filmski je triptih o prostituciji koji se fokusira na tri zemlje, tri jezika i tri religije u Tajlandu, Bangladešu i Meksiku bez senzacionalizma, lažne patetike i osuđivanja, uz nevjerojatno blizak pristup protagonisticama u filmu o ženama, prostitutkama i seksualnim radnicama.
Izdvojen je i dokumentarac ‘The Black Power Mixtape 1967. – 1975.’ koji nudi perspektivu jedne europske države blagostanja (Švedske) na emancipacijske pokrete u SAD-u 60ih fascinantnim kolažem arhiva iz švedskih medija tog doba koji su pratili nastanak crnačke borbe za civilna i socijalna prava.
Velik broj filmova bavi se životom i politikom u vrijeme bivše Jugoslavije kao i problema koji su zadesili države i stanovnike nakon ratova u devedestima. Među njima ‘Patchwork’, ‘Sjećaš li se Sarajeva?’, ‘Jedna žena’, ‘Vukovar – posljednji rez’, ‘Esma’, ‘Pismo ocu’, ‘Informativni razgovori’ i ‘Poslije rata’.
Queer film na HRF-u
Čitateljstvu Queer.hr-a posebno bi mogao zanimljiv biti i jedan posebno queer film na ovogodišnjem festivalu, francuski [1]‘Tomboy’ redateljice Céline Sciammae nagrađen nagradom Teddy na Berlinaleu te nagradom publike na Festivalu gej i lezbijskog filma u San Franciscu. Idealno bi bilo pogledati Tomboy-a bez da mu znamo naslov, bez informacije da je film osvojio nagradu Teddy za filmove s LGBT-tematikom na Berlinskom festivalu… da se jednostavno “desi”, baš kao što redateljica Céline Sciamma govori o priči filma: “Ne radi se o izboru, nečemu što je smišljano ili planirano. Jednostavno se desilo.” A desilo se da se devetogodišnja djevojčica, nakon što se s obitelji preselila u novu sredinu pri upoznavanju s vršnjacima predstavila kao dječak…
O ‘Tomboyu’ ćemo na strancima Queer.hr-a još pisati, a u međuvremenu svratite do nekih od kina u kojima se održava Human rights festival. Ulaz na sve filmske projekcije je besplatan a kompletan program možete pronaći na službenim stranicama [2] (klik [2]).
Foto: prizor iz filma ‘Post Mortem’