Objavljeni zahtjevi LGBT populacije spram političara!
autor:
U sklopu platforme 112, navedeni su i zahtjevi spram političara po pitanju LGBT prava. Nastavak je to kampanje „Jer nam je stalo“ Centra za LGBT ravnopravnost i Centra za mirovne studije (više o kampanji pročitajte ovdje: KliK!-na-link), o čijem nastajanju možete pogledati i making of video u nastavku.
Pogledajte video o nastanku kampanje:
Zahtjevi se mogu sažeti u 4 postavke:
1. Ukidanje diskriminacije životnih zajednica LGBT osoba u odnosu na bračne parove
2. depatologizirati transeksualnost, osigurati potpuno javno financiranje spolne tranzicije te prilagoditi sve zakone i podzakonske akte koji su trenutno neosjetljivi na promjenu spolnog statusa
3. Izrada i implementacija Nacionalnog akcijskog plana za suzbijanje nasilja i diskriminacije LGBT osoba.
4. Obrazovni sustav lišen rodnih stereotipa i formiran u skladu s načelima rodne ravnopravnosti, posebno u odnosu na obaveznu školsku literature i udžbenike: Uvođenje edukacije o LGBT pitanjima u obrazovni sustav i uklanjanje homofobih sadržaja iz udžbenika
Od političara LGBT aktivisti očekuju odgovore prije izbora, koji su najavljeni za 4. prosinca ove godine.
Zahtjeve pročitajte u integralnoj verziji niže, a s objašnjenjima preuzmite u PDF verziji na linku ovdje: KliK!-na-link
Zahtjevi prema političkim strankama, koalicijama i neovisnim listama za Hrvatski sabor:
I Ukidanje diskriminacije životnih zajednica LGBT osoba u odnosu na bračne parove
Ukidanje diskriminacije LGBT parova u odnosu na bračne drugove/družice po pitanju niza ekonomskih, društvenih i kulturnih prava. Danas osobe koje žive u braku uživaju preko 60 različitih prava koja proističu iz braka, dok LGBT parovi, preko Zakona o istospolnim zajednicama, uživaju svega 2 prava. Diskriminacija je više nego očita.
Kako bi se ta diskriminacija ukinula potrebno je LGBT parterima osigurati:
1. prava iz obiteljskog zakona
2. prava kod primjene materijalnog kaznenog prava
3. prava kod primjene procesnog kaznenog i prekršajnog prava
4. prava kod izvršenja kazne zatvora
5. pravo na zaštitu od nasilja u obitelji
6. prava u parničnom postupku
7. prava na nasljeđivanje
8. prava iz zaštite prava pacijenata
9. prava iz zdravstvene zaštite
10. prava iz radnog zakonodavstva
11. prava iz mirovinskog osiguranja
12. prava iz socijalne skrbi
13. prava iz obveznih odnosa
14. prava u vezi sa porezom na dohodak
15. prava vezana uz vlasništvo i druga stvarna prava
16. prava vezana uz najam stanova
17. prava vezana uz boravak stranaca u RH
18. prava vezana uz hrvatsko državljanstvo
19. prava vezana uz azil u RH
Time će se LGBT partnerima/cama osigurati prava na:
· zdravstveno osiguranje preko partnera/ice
· socijalnu skrb
· nasljednu mirovinu
· odlučivanje o zdravstvenim pitanjima partnera/ice
· slobodne dane sukladno Zakonu o radu za članove uže obitelji
· nasljeđivanje zajednički stečene imovine u istospolnoj zajednici
· stjecanje državljanstva i ostalih statusa putem partnera/ice
· vezana uz poreze na dohodak
· koja za bračne drugove proizlaze iz Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima itd.
Kako je opseg diskriminacije toliko širok nema smisla raditi izmjene velikog broja Zakona, već je puno učinkovitiji put donošenje jedinstvenog Zakona koja će izjednačiti LGBT obitelji sa heteroseksualnim obiteljima. Taj Zakon mora biti osnova za prilagođavanje svih ostalih Zakona u smjeru prestanke diskiminacije “istospolnih” parova.
Dodatno, potrebno je napraviti: Izmjene Zakona o suzbijanju diskriminacije
Potrebno je ukinuti točku 10. čl. 9., stavka 2 koja govori o pojedinim izuzećima od diskriminacije. Naime, prema sadašnjem tekstu zakona, diskriminacijom se neće smatrati stavljanje u nepovoljni položaj:
’10. stavljanje u nepovoljni položaj pri uređivanju prava i obveze iz obiteljskog odnosa kada je to određeno zakonom, a osobito u cilju zaštite prava djece, što mora biti opravdano legitimnom svrhom, zaštitom javnog morala, kao i pogodovanju braka u skladu s odredbama Obiteljskog zakona’
Ovim člankom onemogućuje se LGBT parovima tvrditi diskriminaciju u odnosu na parove u bračnoj i izvanbračnoj (“raznospolnoj”) zajednici.
Izmjena Pravilnika o obrascima državnih matica , registru , izvacima i potvrdama koje se izdaju na temelju državnih matica (N.N . 202/03 , 136/08) Pravilnikom o obrascima državnih matica, registru, izvacima i potvrdama koji se izdaju na temelju državnih matica (N.N. 202/03, 138/08) propisan je sadržaj Potvrde o slobodnom bračnom stanju – Obrazac br. 13, na način da se u navedenoj potvrdi osim činjenica upisanih u državne matice, nalazi i Napomena koja glasi:
„Napomena: Osobni podaci iskazani su prema posljednjim važećim promjenama upisanim u matici rođenih te se utvrđuje da je osoba slobodnog bračnog stanja. Na temelju propisa Republike Hrvatske nema zakonskih zapreka za sklapanje braka u inozemstvu, a sklopljeni brak s (ime osobe) bit će priznat u Republici Hrvatskoj.“
Provođenjem spornog Pravilnika o obrascima u praksi dolazi do izravnog stavljanja u nejednak položaj osoba koje namjeravaju u inozemstvu sklopiti brak kakav nije priznat u Republici Hrvatskoj. Osobe koje traže izdavanje Potvrde o slobodnom bračnom stanju radi sklapanja braka s osobom istoga spola u inozemstvu ne mogu dobiti spornu potvrdu upravo zbog nezakonitog dijela Potvrde. Na taj način su osobe koje namjeravaju sklopiti brak s osobom istoga spola u inozemstvu onemogućene u ostvarivanju svojih prava na dobivanje potvrde o činjenicama i osobnim stanjima upisanim u državne matice, čime je došlo do povrede čl. 14. Ustava.
Dakle, osobama istospolne orijentacije je, zbog upravo te osobine, uskraćeno zakonsko pravo na dobivanje potvrda o osobnim stanjima koja proizlaze iz državnih matica, a što je prouzročeno sadržajem Obrasca br. 13, propisanim spornim Pravilnikom o obrascima.
Izmjene Zakona o strancima
U zakonu treba promijeniti definiciju pripadnika/ca uže obitelji koji mogu tražiti privremeni boravak. U zakonu nedostaje pojam koji bi uključivao i zakonski prepoznatog instituta partnerstva osoba istospolne orijentacije.
Predlažemo da se taj dio regulira na način da se pod definiciju članova uže obitelji uvrste i životne zajednice LGBT osoba.
U zakonu treba dodati i zabranu prisilne deportacije i osobama kojima prijeti smrtna kazna, mučenje i drugi oblici nehumanog postupanja iz osnova spolne orijentacije i rodnog identiteta.
II Prava transrodnih osoba – depatologizirati transeksualnost , osigurati potpuno javno financiranje spolne tranzicije te prilagoditi sve zakone i podzakonske akte koji su trenutno neosjetljivi na spolnu tranziciju osobe
Hrvatsko zakonodavstvo mora početi prepoznavati prava i potrebe transrodnih i transeksualnih osoba, od kvalitetnog zdravstvenog osiguranja do uklanjanja administrativnih barijera koje nastaju za osobe koje namjeravaju napraviti ili su u procesu spolne tranzicije.
Neki od primjera zakona koji se u tom smislu trebaju mijenjati su:
1. Zakon o državnim maticama
2. Zakon o osobnom imenu.
Načelno, potrebno je prilagoditi sve Zakone i podzakonske akte koji su neosjetljivi na promjenu spolnog statusa osoba koje prolaze ili su prošle spolnu tranziciju na način da priznaju sva prava u skladu s novim identitetom osobe. To uključuje mogućnost prilagodbe svih dokumenata koja se izdaju od strane javne uprave, sveučilišnih diploma i školskih
svjedodžbi sa spolnim statusom osobe koji je utvrđen nakon spolne tranzicije, poštujući pritom pravo na privatnost osobe i zaštitu podataka kako bi se spriječila diskriminacija na temelju rodnog identiteta, zbog prijašnjeg spolnog statusa.
Dodatno, potrebno je depatologizirati transeksualnost, te osigurati potpuno javno financiranje spolne tranzicije.
III Nacionalna politika ravnopravnost i spolova i Akcijski plan za suzbijanje nasilja i diskriminacije LGBT osoba
Potrebno je u narednom periodu predano provoditi novousvojenu nacionalu politiku ravnopravnosti spolova – posebno mjere vezane uz suzbijanje homofobije i transfobije, a očekujemo da i sama nova Vlada napravi Akcijski plan za suzbijanje nasilja i diskriminacije LGBT osoba. Plan se treba razviti u suradnji sa organizacijama civilnog društva i horizontalno primijeniti unutar državnih institucija ali i prema građanima/kama RH. (NOSITELJI: Ministarstvo obitelji, Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Ministarstvo pravosuđa, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ured za ljudska prava i Ured za ravnopravnost spolova.)
IV Uvođenje edukacije o LGBT pitanjima u obrazovn i sustav i uklanjanje homofobih
sadržaja iz udžbenika
Niz istraživanja provedenih u proteklom razdoblju jasno su pokazala kako su homofobija i transfobija najizraženije kod mlađe, srednjoškolske populacije2. Ovaj podatak jasan je alarm za konkretno djelovanje da se kroz edukaciju smanje stereotipi i predrasude prema LGBT populaciji. Zbog toga zahtijevamo da se čim prije u obrazovni sustav uvede sadržaj koji rade na suzbijanju predrasuda i stereotipa prema LGBT osobama.
Mišljenja smo da se u rad na suzbijanju homofobije i transfobije trebaju uključiti i druge institucije, te škole i sveučilišta. Naime, primjetan je i veoma visok postotak homofobije i predrasuda kod mladih osoba opće populacije.
Također tražimo da se iz svih udžbenika izbace sadržaji koji promoviraju homofobiju i transfobiju, te da se ispoštuje odluka Europskog odbora za socijalna prava (još iz 2009. godine) prema kojoj država ima obvezu osigurati obrazovne sadržaje koji ne podupiru stereotipe i predrasude i ne doprinose socijalnoj isključivosti, ukorijenjenoj diskriminaciji i
poricanju ljudskog dostojanstva. Odbor je eksplicitno zamijetio kako tvrdnje u kurikulumu “stigmatiziraju homoseksualne osobe i utemeljene su na negativnim, iskrivljenim, osuđujućim i degradirajućim stereotipima“, te očekujemo da se takvi sadržaji žurno uklone.
Komentirajte!