Madonna likovne umjetnosti
autor:
Ines KotaracAko je neki događaj obilježio posljednje tjedne, onda je to svakako boravak onih koje bismo mogli nazvati Madonnom likovne umjetnosti. Naravno, riječ je o Gilbertu&Georgeu, jednom umjetniku u dvije osobe, koji su navratili u Zagreb promovirati svoju izložbu „Jack Freak Pictures“ u Muzeju suvremene umjetnosti (10. lipnja – 12. rujna).
Susret s njima ostavlja neobičan dojam. Obučeni uvijek u odijela s usklađenim kravatama istog uzorka, ali u dvije boje, kao u nekoj uniformi, udaljeni nikad više od dva metra, izgledaju kao da su povezani nevidljivim nitima. Britanac George Passmore i Talijan Gilbert Proesch sreli su se 1967. godine u Školi likovnih umjetnosti St Martin i bila je to ljubav na prvi pogled. Već sljedeće godine napravili su prvu zajedničku izložbu, a ostalo je povijest.
Vjenčali su se tek prije dvije godine kad su Velikoj Britaniji legalizirani gay brakovi. Žive u najživopisnijem dijelu Londona, East Endu, u nekoj vrsti odabrane izolacije. Apsolutno sve u životu posvetili su umjetnosti, a sve što nije u vezi sa stvaranjem novih djela čini im se kao gubitak vremena. Oni ne idu na godišnje odmore ni u trgovinu, a izložbe drugih umjetnika, muzeje i kazališta zaobilaze u širokom luku. Pa ipak, možda su u pravu kad tvrde da u svojoj ulici mogu vidjeti sve što se događa u cijelom svijetu. Iako bi netko pomislio da su autistični, to je daleko od istine. Teme kojima se bave njihova djelima – religija, nacionalnost, seksualnost - jednako su problematične i aktualne na ulicama bilo kojeg svjetskoga grada. Zapravo, kao da hvataju bit življenja u današnjem svijetu.
Prošle srijede je u punom kinu Europa prikazan dokumentarni film »Tim Marlow s… Gilbertom & Georgeom« u kojem direktor izložbi galerije White Cube sa slavnim dvojcem obilazi retrospektivnu izložbu koja je postavljena u Muzeju Tate Modern 2007. godine. Šećući se od njihovih prvih do posljednjih radova, Marlow je ispipao njihove stavove o umjetnosti, životu, provokaciji, politici i religiji. Iako o svemu progovaraju iskreno i otvoreno, četrdeset godina zajedničkog života i neprekidnog stvaranja još uvijek je zadržalo mnogo od enigme. Kako dolaze od ideje do realizacije, tko odrađuje koji segment stvaralačkog procesa te raspravljaju li o djelima u nastajanju, ostat će skriveno iza vrata njihova studija.
Zagreb ih je zanimao samo kao moguća destinacija na kojoj bi mogli izložiti svoja djela. Nakon četiri godine pregovaranja i čak dva ranija boravka, kad su takoreći nadzirali gradnju MSU-a, izložba „Jack Freak Pictures“ konačno je tu. Da su u naponu snage i stvaranja svjedoči i to da je „Jack Freak Pictures“ njihova najobimnija izložba, s više od 150 radova, od čega je u Zagreb pristiglo njih šezdesetak. Kustosima u institucijama u kojima izlažu ostane malo posla jer Gilbert&George sami koncipiraju sve – od biranja radova i njihova postava do plakata i pozivnica. Ovaj iznenađujuće velik broj radova stvoren je iz relativno malo pojedinačnih elemenata – crteža britanske zastave Union Jack, medalja i amuleta, stabla i lišća, plana istočnog Londona, opeke, ulica te neizostavnih Gilberta i Georgea. No, od tih su malobrojnih elemenata stvorili nebrojena presjecišta i međuodnose, stvorivši bujnu slikovitu zamršenost.
Od samog početka njihova zajedničkog rada, od često spominjanog rada s početka karijere „Living Sculptures“, Guilbert i George su umjetnici, ali i umjetnost sama, istovremeno i stvaratelji i djelo. Autoportret je njihov oblik umjetničkog postojanja, a pojavljivanje njihova lika dovedeno je do iznimno različitih formacija – od plesača i vodviljskih zabavljača do „ljudi-zastava“ i robotiziranih čudovišta. Djela su to kompozicijski savršena, vrtlog istovremeno zastrašujućih i smirenih detalja, boja i uzoraka, u kojima se nacionalni identitet i njegove vrijednosti provlače kroz kompleksni i nagonski svijet pojedinca. Ne samo da detektiraju trenutnu stvarnost, već neka njihova djela gotovo da imaju i proročku dimenziju. Na samom početku zagrebačkog postava mogu se vidjeti djela iz ranijih serija slika, “Bomb” i “MM”, pri čemu je “Bomb” nastao prije napada na podzemnu željeznicu u Londonu, a “MM” s neboderom koji se ruši, prije pada Svjetskog trgovačkog centra.
Novinarka „The Observera“ za Gilberta&Georgea je kazala da su britanska institucija, dražesni poput najdražeg ujaka i obični poput Big Bena. U isto vrijeme, uspjeti biti više od četrdeset godina novi, pa čak i provokativni. Da, to mogu tek rijetki. Ponekad Madonna, a još i sad Gilbert&George.
Foto: Contemporaryartdaily.com
Komentirajte!