Sedmi 25 FPS od 20. do 25. rujna
autor:
Marino ČajdoNestrpljivo iščekivano sedmo izdanje 25 FPS, internacionalnog festivala eksperimentalnog filma i videa, i ove će godine tradicionalno zaokupirati prostore Studentskog centra u Zagrebu i to od 20. do 25. rujna. Festival iznimno omiljen među ljubiteljima suvremenih tehnika filma svih ovih godina organizira istoimena Udruga za audiovizualna istraživanja, a u njegovoj se selekciji mahom nalaze eksperimentalni filmovi do 20 minuta trajanja koji iskorištavaju konceptualne, tehnološke i produkcijske mogućnosti filmskog i video materijala te oni koji se na inovativan način oslanjaju na tradiciju avangardnog filma i eksperimentalno-filmskog roda.
Osim glavne konkurencije ovogodišnji 25 FPS tradicionalno sadržava i druge kategorije za ljubitelje filma, a evo nekoliko naslova koji su nam privukli pozornost. U selekciji Žiri predstavlja posebno se kao queer ističu ‘Za moje skršeno desno oko’ japanskog redatelja Toshia Matsumota čije se dvije projicirane slike dodiruju bočno a treća ih preklapa. Ovim montažnim delirijem rekonstruiraju se velike društveno političke transformacije, studentski prosvjedi, portreti gej ekscesa u Japanu a sve kroz lice s skršenim desnim okom. S druge strane, erotikom i voajerizmom se igra posljednji film kultnog francuskog redatelja Jeana Eustachea ‘Alixine fotografije’ u kojem glavna protagonistica mladom muškarcu (inače redateljevu sinu) otkriva misterije svojih fotografija.
Analiza autohomofobije dobila Queer palmu
Selekcija Kino 16 s nekoliko naslova obrađuje ljudsko tijelo. ‘Burning Palace’ prati igru pet likova u erotskim aluzijama koji više podsjećaju na privid nego zbilju; a pornografske poze u kojima se nalaze mogu se protumačiti kao seksualne tek zbog sjena koje bacaju. Pod pravim svjetlom jasno je da se protagonisti tek pripremaju za večer u gorućoj palači. ‘Oblici nisu po sebi opstojna bivstva’ kao predmete koristi tijelo, krv, mlijeko i meso kojima prodire u bivstvo uz pomoć srednjovjekovnih prizora. Film je pokušaj istraživanja čudnovatosti i nasilja bivstvovanja. ‘Because We Are Visual’ istražuje internet i njegove mrežne zajednice koje, umjesto da zbližavaju, suočavaju svoje korisnike s vlastitom samoćom. Film je prilika gledatelju da to otkrije i doživi svoje tijelo u virtualnom prostoru.
Expanded cinema i popratna događanja
I ove godine 25 FPS nastavlja s programom Expanded cinema čiji programi graniče s filmom, glazbom i izvedbenom umjetnošću.
Anthony McCall u ‘Liniji koja opisuje stožac’ posjetitelje stavlja leđima okrenutima onome što bi trebalo biti platno da gledaju u zraku samom projektora. Film koji počinje kao koherentna linija svjetlosti tijekom trideset minuta postaje šuplji svjetlosni stožac kroz koji se kreću gledatelji kako bi u potpunosti doživjeli pomak slike i pomak perspektive. McCallom su impresionirani Greg Pope i Gert-Jan Prins u ‘Svjetlosnoj klopci’; uz psihodelične tonove i impresionističke fotografije Paul Clipson i Jefre Cantu-Ledesma predstavit će svoj ‘Glazbeno filmski performans’ a Ben Russell predstavit će ‘Crne i bijele bogove’.
Osim navedenog 25 FPS će upriličiti i miting filmskih laboratorista, izložbe i jednu prezentaciju 3D stereoskopskog filma. Festivalski partyji još nisu najavljeni.
Čitav program možete provjeriti na službenim stranicama festivala (klik) a najzanimljivije queer filmove i autore otkriti na Queer.hr-u u narednom tjednu.
Komentirajte!